Canon Picture Style yüklemesi ve çekim profilleri üzerine…

00001-BA

Tüm ekipmanım Ankara’da olduğu için kendim foto ekleyemiyorum ama tane tane ve olabildiğince açık bir biçimde anlatarak Canon kameralara kişisel resim stillleri ya da profilleri yüklemeyi biraz daha basitleştirmeye çalışacağım. Bu arada ben bir güzellik yapıp sizlere benim favorim 3 stili birden yüklemeyi öğreteceğim. Böylece en çok sorulan Technicolor ile de sınırlı kalmayıp diğerlerini de kullanabileceğiz.

Dosyayı indirme linki:

Canon Picture Styles

EK: Yukarıdaki link çalışmazsa, aşağıdaki biraz dolambaçlı alternatif yolu deneyebilirsiniz. Yukarıdaki dosyayı indirdiyseniz aşağıdaki dosyalara gerek yoktur.

Aşağıdaki linklere sağ tıklayarak .jpg uzantılı dosyaları bilgisayarınıza indirip masaüstüne kaydediniz.

Technicolor

Marvel’s Cine

Flaat Picture Profiles 10 & 11

Not: Dosyaların uzantıları .jpg şeklindedir ve bunları bilgisayarınıza indirince .rar yapmanız gerekmektedir. Daha sonra .rar uzantılı dosyaları Winrar ile açıp içindeki dosyalara erişebilirsiniz. Blog altyapısı .rar uzantılı dosyaların yüklenmesine izin vermediği için bu yolu denemek durumunda kaldım.

Şimdi kameramıza bu dosyaları yükleyeceğiz ama öncelikle bilgisayarımızda Canon EOS Utility programının yüklü olması gerekli. Bu programı aşağıdaki linkten indirebilirsiniz. Açılan sayfada Direct Download Link’e tıklayınız. İnecek dosyanın adı eu281en.exe olmalıdır.

Canon EOS Utility

Ayrıca aşağıdaki adrese gidip kameranızın modeline göre güncelleme de yapabilirsiniz:

http://www.usa.canon.com/cusa/consumer/products/cameras/slr_cameras/eos_7d#DriversAndSoftware

Bunu yükledikten sonra kameranızı M yani manuel moduna alınız. Ardından usb kablosu ile bilgisayara bağlamanız gerekli. Kamerayı açınız. Çalışan yazılım zaten kameranızı tanıyacaktır. Şimdi bu yazılım sayesinde kameranızı bilgisayar üzerinden kontrol edebilirsiniz. Bu aşamaya dek bir sorun yaşamayacağınızı düşünüyorum. Merak etmeyin; yanlış yapsanız da kameranız falan bozulmaz. Sadece bir nedenle kamera-yazılım bağlantısı kurulamayabilir. O zaman da yazılımı kaldırıp tekrar kurmanız ve kablo ile tekrar denemeniz gerekir.

b-10a-11

Camera settings/Remote shooting seçeneğini seçince, artık çalışan yazılımınız ile kameranıza ulaşabildiğinizi görmeniz gerek.

Dikey menünün sol-ortasındaki kamera işaretine tıklayınca zaten kamerada yüklü stiller görülecektir. Burada “User def. 1” yazan yere tıklayalım.

b-10a-12

Çıkan kısımda “Register User defined style” satırına tıklayalım.

b-10a-13

Bu noktada kullandığınız bilgisayarın PC ya da Mac olmasına göre durum biraz değişebilir her ikisinde de benzer bir pencere açılması ve bunların üst kısmında User Def1, 2, 3 diye devam eden tablar olması gerek. User Def 1 yazan taba tıklayalım.

b-10a-14

Sonra içinde “Standard” yazan listenin sağ yanıdaki Browse düğmesine basalım.

b-10a-15

Masaüstümüze attığımız klasör içindeki pf2 uzantısına sahip Technicolor dosyasını seçip Open’a basalım.

b-10a-16

Şu anda Technicolor stili 1. kullanıcı seçeneği olarak yüklenmiş durumdadır. Şimdi aynı şeyi yine baştan ve bu kez de User Def 2 için Marvels Cine için yapalım ve bu kez User Def 2 tabına tıklayalım ve Marvel’in pf2 dosyasını seçelim.

Aynısını User Def 3 için yapalım ve bu kez de Flaat 10 dosyasını yükleyelim.

İşimiz bitince önce yazılımı ardından da kameramızı kapatalım ve kablosunu dikkatlice çıkaralım. Bundan sonra kameramızı açtığımızda Menüye girip User styles kısmına gittiğimizde en alttaki seçenekleri şuna benzer görmemiz gerekir:

canon1
Bu resimler benim eski ayarlarımı gösteriyor ve ben 1. ayar olarak superflat, 2. olarak Marvels Cine ve 3. olarak da o zaman yeni çıkmış olan Technicolor’u yüklemiştim. Daha sonra bu sıra değişti ve şu anda 1. sırada Flaat 10 var. Siz istediğiniz sıra ile yükleyebilirsiniz.

Aynı durum Magic Lantern üzerinde şöyle gözükecektir:

ml1
ML üzerinde seçim yaparken ortadaki Picture Style kısmında OK’e bastıktan sonra her OK’e basış stiller üzerinde ileri doğru ilerlemenizi sağlarken Play düğmesine basış da geriye gitmenizi sağlar. Fakat ML her sürümde değişiklikler yaptığı için bu durum sizin elinizdeki ML için geçerli olmayabilir.

TECHNICOLOR CINESTYLE ve Flat çekim tartışması

Aşağıdaki adresten Technicolor Cinestyle’ı indirebilirsiniz.

https://www.technicolorcinestyle.com/download/

Bu noktada LUT dosyası ve uygulanması ile ilgili bir şeyler söylemek istiyorum fakat LUT’u ne olduğu ve neden kullanılması gerektiği tartışmasına girmeyeceğim. Genelde kabul gören uygulama, bir çekim yapılırken RAW yani ham çekim yapılması ve bunu montajda bilgisayara yükledikten sonra da üzerine LUT adı verilen bir dosya yüklenerek özgün S- eğrisinin yeniden oluşturulmasıdır. Yani Cinestyle ile çekim yapılacak ve sonra bu klipler After Effects vb bir uygulamaya yüklendikten sonra bir LUT dosyası yüklenerek olması gereken ideal değerler elde edilecek ve bunu üzerine renk düzenlemesi yapılacak. Fakat, Technicolor (nedendir bilinmez) bu LUT dosyasını artık websitesi üzerinden kaldırdı. Ben de ilk uyguladığımda pek hoşuma gitmeyen bir sonuçla karşılaşmış ve renk düzenlememi yine kendi kafama göre yapmıştım. Bu nedenle burada LUT dosyasını vermeye gerek görmüyorum.
Buraya kadar olan kısımda sadece kameraya stil yüklemeden bahsettik. Fakat, esas önemli aşama bundan sonra başlamakta. Yani doğru kullanım. Bu noktada en önemli şey doğru stili yani profili seçmek. Şurası unutulmamalı ki kullandığımız stillerin “hemen hepsi” çekimin ardından hatrı sayılır bir montaj sürecinin yaşanacağını ve burada bilgili eller ve gözlerin renk düzenlemesi yapacağını varsaymaktadır. Kısacası, montaj aşamasındaki bu süreçte ne yapılacağını tam olarak bilemiyorsanız flat dediğimiz düşük karşıtlıklı çekim profillerini hiç kullanmayabilirsiniz. Bu durumda önerim, sadece ve sadece Canon’un kendi Faithful ayarını seçip karşıtlık (contrast) ve keskinlik (sharpness) ayarlarını olabildiğince düşürmeniz. Bu durumda isterseniz bu değerleri sonradan ekleyebilirsiniz ama Faithful ten rengine en sadık kalan ve son derece kullanışlı bir profildir. Alternatif olarak Neutral da önerilebilir ama o durumda zaten yine montajda iş yapılacağı varsayımıyla hareket etmiş oluyoruz ki bu durumda da kendi seçtiğimiz harici profiller daha verimli olacaktır.

Yani, ya montajda olabildiğince yalın bir yaklaşım güderek ve az iş isteyerek Faithful yolunda ilerleyeceğiz, ya da kendi yüklediğimiz profilleri “doğru” kullanarak biraz uzun ve zahmetli ama aynı derecede de daha verimli bir sonuç elde etmek için çabalayacağız. Hemen söyleyeyim: DSLR kameralar üzerindeki 8 bitlik codecler çok dar alanda oynama imkanı sunuyor. Yani bu karar aslında çok kritik bir karar çünkü zorlu olan ikinci yolu tercih etmemiz durumunda başımıza potansiyel tehlikeler ve resmen bela da almış oluyoruz. Öyleyse, ne yaptığınızı bilmiyorsanız bu yolda ilerlemeyiniz. Flat yani düşük karşıtlıklı bir çekimin sonucu daha iyi olacaktır diye bir garanti olmadığı gibi, ortalık flat profilde çekim yapan ve pişmanlıkla bundan nasıl dönüş yapacağınız merak eden amatörlerle de doludur. Bu sürece dahil olacak kadar bilginiz yoksa ya da bunu sizinle yapacak birisini bulamıyorsanız bu işe kalkışmayınız. Flat profiller harikalar falan yaratmazlar. Tam aksine çekim anında pozlama ve netleme başta olmak üzere ek sorunlar yaratırlar. Ek olarak, 8 bitlik bir altyapı üzerinde çalışmanın kendine has bazı durumları vardır. En ufak oynamalarda birden katmanlaşma ya da posterizasyon dediğimiz durumla karşılaşabilir ve “ben bunun için mi bu kadar uğraştım?” diyebilirsiniz. Durum ümitsiz değildir. 8 bitlik görüntüyü 10 ya da 12 bite çıkarıp 32bitlik efekt altyapısı ile çalışıp bu türden sorunları en aza indirebilirsiniz ama bunların her aşaması bilgi ve deneyim demektir.

CINEMA PICTURE STYLE
Bu nedenle ortaya bazı “orta yol profilleri” çıkmıştır. Bu profiller ise olabildiğince az renk düzenlemesi yapılacağını öngörüp  çekim anında olası en uygun ayarı tutturmaya çalışırlar. Yani artık pek renk oynamasına vb gerek kalmayacaktır (teoride elbette). Yani, biraz dikkatli ve doğru ayarlarla yapılmış bir çekimle bu orta yol profilleri size olası en iyi sonucu sağlamayı vaatetmektedirler. Ama sonrasında kurcalamamanız koşuluyla… Kanımca burası biraz şüpheli ama bir amatör için de en güvenli yol bu olabilir. Bu orta yol profillerinin en önemlisi Cinema Picture Style ve 8 dolara satılmakta. Eski fiyatı 19 dolardı. İlgilenenler için adresi:

http://www.cineplus.ch/cinema.html

Bu da tanıtım videosu:

Burada da Cinema ile Technicolor karşılaştırmasını görebilirsiniz.

Kişisel görüşüm:

Ben kullanmaya başladıktan 1-2 ay kadar sonra Technicolor’dan rahatsız olmaya başladım. Bana hep gereksiz bir sığlığı var gibi geldi ve hatta bir yerde de söylendiği gibi zaten 8 bitlik görüntüyü resmen 7bite indirdiğini görüyorum. Bir de buna lut eklenince mantıksız bir kontrast daralması yaşanıyor ve kontrastın tamamen kaybolup daha çok renk doygunluğunun (saturation) ön plana çıktığı bir görüntü elde ediliyor. Bu abartı ve hatta renk cayırtısı bence çok rahatsızlık verici ve gölgelerdeki birçok ayrıntının tamamen düz siyah bir hale gelmesi gereksiz görüntü kaybı diye düşünüyorum. Bazı özel sanatsal yaklaşımlarda bu tercih edilebilir ama devamlı böyle sonuç elde edip de bir de bunun “sinematik görüntü” olduğunu iddia etmek doğru değildir. Bunu incelemek için hemen yukarıdaki videonun en başında soldaki ağacın dalları arasındaki karanlık noktalara bakmak yeterli. Görüntü Cinema’dan sonra birden Cinestyle Corrected’a geçince bu yerlerin tamamen düz siyah hale geldiği, hatta tüm ağacın neredeyse yeşil-siyah arasında iki-tonlu bir şekle dönüştüğü görülmekte. Technicolor, Canon codec’inin en başarısız olduğu en karanlık alt noktaları (0 ile 16 arasındaki siyah değerlerini) yok sayıyor. Yani, “buralar zaten gürültüden işe yaramaz olduğu için, biz üstlere yani aydınlık yerlere odaklanalım” mantığıyla orta değerlere daha çok bant derinliği ayırıyor.

İşin garip tarafı düzeltilmemiş haliyle Cinestyle daha çok şey görmüşken düzeltme sonrası bunlar uçup gidiyor. Doğru yerde doğru sonuç verebilir ama yukarıdaki örnekte de görüldüğü gibi, “düzeltilmiş haliyle” Cinestyle biraz sığ bir görüntü sunuyor. Oysa bize gereken daha çok derinlik ve netlik. Bu videoda Cinema’nın düzeltilmemiş hali bile doğrudan kullanılır gibi görülürken düzeltme sonrası gereksiz hale gelmiş. Cinestyle ise düzeltmesiz halde ayrıntılarda fena değil ama renkler kullanılır gibi değil. Bu nedenle renk düzelmesi zorunlu ve o yapılınca da sonuç kötü. Cinema, düzeltmeden kabul edilebilirken Cinestyle düzeltmesiz ve düzeltmeli olarak sorunlar vaadediyor. Tercih kullanıcınındır.

MARVELS CINE
Technicolor’u gördükten sonraki ilk alternatif en eski ve güçlü stillerden biri olan Marvels Cine. (Bu adamları bu isim bulma konusundaki yaratıcılık eksikliğinden ötesi dövesim geliyor bazen. Sırf kafa karışsın diye bu kadar benzer isimler seçmişler sanki.) Bu stil de profesyonelce hazırlanmış ve insan unsurunun görüleceği içeriklerde olabildiğince güzel bir sonuç sunuyor. Technicolor’un handikapları bunda yok; yani dinamik derinlik tam korunmuş ama bazı noktalarda onun kadar ayrıntıyı göremiyor karanlık köşelerde.Ayrıca yeşil perde (greenscreen) uygulaması için de görece daha iyi sonuçlar verebildiği söylenmekte ama Canon ile yeşil perde uygulaması yapmayı çok önce bıraktığım için bu konuda doğrudan bir yorum yapamayacağım. Renkleri güzel, iç mekanda başarılı ve güvendiğim bir profil.

Sitesi:

http://marvelsfilm.wordpress.com/marvels-cine-canon/

Bu da örnek bir renk çalışması. Biraz doygunluk yüksek tutulmuş ama kullanım güzel.

https://vimeo.com/22022880

Marvels 3.4 ile çekilmiş çok güzel bir belgesel. Tamamen izlemenizi öneririm.

Son olarak da Marvels ve Technicolor karşılaştırması:

FLAAT

Son olarak da beni oldukça etkileyen Flaat derlemesinden bahsetmek istiyorum. Flaat profilleri en başta 8-9-10-11 ve 12 olmak üzere 5 tür iken daha sonra bunlar arasından en verimli olanları 10 ve 11 olduğu için bu iki değerde kaldılar. Flaat 9 biraz güvenli ama gereksiz bir türevdi ve Flaat 10 bence en ideal sonucu veren profil. Buna karşın, zorlu durumlarda, yani karanlıklardaki ayrıntıların görülmesinin zorunlu olduğu durumlarda bunun bir üstü olan Flaat 11 kullanılmalı. Flaat 11 elbette Flaat 10’a göre daha gürültülü ve dediğim gibi ancak çok gerekliyse kullanılmalı. Standart olarak Flaat 10’un yüklenmesi benim de tercihim. Flaat 12 ise son derece gürültülü olduğu için tamamen gereksiz.

Flaat websitesi:

http://www.similaar.com/foto/flaat-picture-styles/long-1.html

Flaat profilleri için önerilen ayarlar da şöyle:

Contrast=-4, Saturation=-2, Sharpness=0, Tone=1

Bunlardan Contrast hep -4 durması gerekirken diğerlerini kişisel olarak değiştirebilirsiniz.

Flaat ile çekilmiş video örnekleri:

Flaat karşılaştırma videosu

VISIONCOLOR CINELOOK

Yine en profesyonel görünümlü ve ücretli profillerden biri de Visioncolor Cinelook (yine sopalık bir isim bulmuşlar). Daha önce ücretsiz olan bu profil de artık 7 dolara satılıyor ama ben zamanında bedava almıştım. Bu profil de yine olabildiğince ideal bir görüntüyü size çekim anından itibaren sunarak işinizi kolaylaştırmayı vaadediyor. Bana pozlamadan ve dinamik derinlikten çok renklere odaklanmış bir profil gibi geldi. Kendim çok kullanmadım ve gördüğüm sonuçlar da üzerlerinde oynanmış oldukları için tam olarak katkısını söylemem zor ama Cinema gibi bu da “kullan, beğen ve çok kurcalama” yaklaşımı üzerine kurulu.

Web sitesi:

http://vision-color.com/get-your-vision-picture-style/

Örnek videolar (Bu videoların çekiminde anamorfik lensler kullanıldığı için ilk başta gözünüze hoş gelmeyebilir):

Bunlara ek olarak ortalıkta yüzlerce değişik profil daha gezmekte ve hatta kendiniz de kendi stilinizi yaratabilirsiniz ama bunun için oldukça deneyim gerekli. Bana ilginç gelen bir profil, genelde Sincity efekti diye bilenen “selective color” yani sadece bir rengi gösterirken görüntünün geri kalanını siyah-beyaz yapma işini kameranın içinde hallediyor. Bunu zaten post aşamasında yapabiliyoruz diyebilirsiniz ama söylenene göre kamera içinde yapılan hali codec öncesi uygulanan bir efekt olduğu için post halinden çok daha başarılıymış. İçinde iki profil var. Biri sadece kırmızı için iken diğeri kırmızı ve sarıyı seçiyor. İlginç sonuçlar elde edilebilir. Doğrudan indirme linkini veriyorum:

http://failiem.lv/down.php?i=yoxcpil&n=SinSity.zip

Kırmızı-sarı için örnek video:

Umarım yardımcı olabilmiştir.

Reklamlar

Canon Picture Style yüklemesi ve çekim profilleri üzerine…” için 10 yorum

  1. Canon Video-X picture style hakkında ne düşünüyorsun Fulgura? Ben Picture style’ları incelerken canon video x’in diğerlerinden daha keskin olduğunu gördüm(sharpness sıfırken). Karanlık bölgelerde kısmi bi iyileştirme yapıyordu, falt 10’dan daha az. İncelemeyi 10x zoom girerek kamera lcdsinden bakarak yapmıştım, yani çok sağlıklı değildi.Kıyasladıklarım, flat 10, technicolor cinestyle, ve faithful ve diğer standart stillerdi.

    Çok karanlık olmayan çekimlerde kullanılması uygun gibi gelmişti bana.

    Video X pic style hakkındaki düşüncelerini öğrenmek isterim.

  2. Ben bunu kullanmadım ama zaten bu orta-karar bir profil ve Canon’un diğer video kameraları ile DSLRleri denklemek için yapmışlar. Bana sanki Canon görüntüsünü Panasonic’e yaklaştırmış gibi geldi. Yani, sinematik olmaktan çok, (adı üzerinde) görüntüyü videolaştırmış. Yine de o amaçla kullanılabilir. Keskinlik konusunda haklısın ve EF lensler ile ekstradan keskinlik verebilir. Zaten video-look’un özelliği o. Film-look istiyorsan bundan uzak durmalısın ama belgesel ve TV hedefli çekimler için kullanılabilir. Bunu da iyice bir test etmek lazım. Yazdım listeye…

  3. Hocam aynen anlattığın şekilde yüklememe rağmen profiller video modunda gidiyor.M,P,A modlarında menüye girdiğimde yüklediğim profiller görünüyor ve live viewda da belli oluyor profilin yüklü olduğu.Ama video moduna geçince kullanıcı tanımlı profiller otomatik görünüyor.Kamerayı video moduna alıp da yüklemeye çalıştım eos utilityden.Bu sefer de “Register User defined style” butonu soluk oluyor.Yani tıklanabilir değil.Anladığım kadarıyla profilleri fotoğraf moduna yükledi,video moduna yükleemdi.Makine 600d ve ML yüklü.Eos utility 2.0 kullandım.Neyi yanlış yaptım acaba ?

    1. 600D’de şöyle yapman gerek: P ya da M modunda normal profili yükledikten sonra kamerayı bilgisayardan ayır, kapat ve aç. Video modunda geç, menüye gir ve picture profile kısmına gel. Picture style seçeneğine set düğmesine basarak gir. Aşağıya, daha önce yüklediğin stylelara in, (1,2 ya da 3’e), kameradaki info düğmesine bas, sonra picture style user def 1 yazan yere gelip set’e bas (bunu her sefer değişik rakam için yapacaksın). Sonra kamera üzerindeki ok tuşlarıyla istediğin ve kaydetmiş olduğun picture profile’ın üstüne gelip set’e bas. Böylece daha önce foto modunda kameraya aktarmış olduğun profilleri video modunda iken user prefs üzerine aktarmış olacaksın. 600D’de durum böyle idi. Bir dene ve sonucunu söyle buradan lütfen. Kolay gelsin.

  4. Hocam benim merak ettiğim bir şey var malesef tam anlamıyla deneyemedim, Cinestyle ı ML yüklü olmadan kullanmak ile ML üzerinden seçip kullanmak arasında herhangi bir fark var mıdır?

  5. Merhabalar, ben EOS Utility yüklerken sorun yaşıyorum. Dosyayı çalıştırdığımda şöyle bir uyarıyla karşılaşıyorum:
    The software to be updated could not be found. İnsert the CD-ROM that came with your Canon product containing the following software into the CD dirve, and then click.

    Cd eklememi istiyor. Kutu içerisinden çıkan bir cd var ancak disk okuyucumda problem var.

    Alternatif bir çözümü var mıdır, ne yapmam gerekiyor?

    1. Söz konusu Canon yazılımını torrent vb üzerinden bulabilirsiniz. İlle de CD üzerindeki olması gerekmiyor. Biraz ararsanız internet üzerinden çıkar. Kolay gelsin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s