Canon ve Magic Lantern 6

Bu kez de daha çok fotoğrafçılıkla ilgili özellikler barındıran Focus menüsünü ele alıyoruz. Bu menüyü biraz düzensiz buluyorum. Hala gelişme aşamasında olan bazı özellikler yüzünden olsa gerek, ML’nin değişik sürümlerinde bu menü de değişik. Hatta Tragic Lantern üzerinde daha düzgün halde ama yine de kullanım mantığına göre tam bir düzen oturmuş değil. Alt seçenek olması gereken bazı şeyler ana seçenek olarak verilmişler gibi ve bazı işlevlerin görevleri tam açık değil. Daha ileride bu blogu başka bir konuma almak ve bu yazı dizisini elden geçirmek istiyorum. O aşamada bu sıralamayı da değiştirmeyi planlıyorum ama şu haliyle sıradan gitmeye çalışacağım.

menu_focus

Trap Focus: Odaklama yakalama özelliği. Kısacası bir nesne üzerinde odaklama sağlandığı anda otomatik fotoğraf çekme özelliği denebilir. Yani odaklamayı elle yaparken hedefimiz olan nesne tam olarak odaklandığı anda kamera deklanşöre kendisi basar. Sadece fotoğraf modunda çalışan bir özellik. Seçenekler: Hold AF button: Otomatik odaklama düğmesi olarak belirlenen düğmeye (deklanşöre yarı basma durumu, * tuşu ya da AF-ON seçeneği) basılı tutarak etkin hale getirilir. Continuous ile artık herhangi bir düğmeyi basılı tutmak zorunda değilsiniz çünkü ML bu yarı basma özelliğini standart olarak sizin yerinize yapacaktır. Bu durumu seçerseniz kamera üzerindeki birçok düğme de kilitlenecektir. Bu durumda çıkmak için deklanşöre 2sn boyunca yarım basmanız gerekli. Bu özellik LiveView (LV) dışında iken sadece üzerinde çip olan objektiflerle işe yaramakta. Bu özelliği tam kullanmak için odaklama halkasını bir iki kez ileri geri oynatmak gerekiyor.

Focus Patterns: Otomatik odaklama ve Trap focus modunda kullanılabilecek özel bazı odaklama şekillerini seçmenizi sağlar. Bu şekiller şöyle sıralanıyor:

focuspat

Bu odaklama şekillerinden herhangi birini seçmek için kameranız fotoğraf modunda ve LCD kapalı iken vizörden bakıp ok tuşları ile bu şekiller arasında gezinmek ve istediğinizi de SET tuşuyla seçmek gerek. Zoom in tuşuna iki kez basınca da mevcut seçeneği görmeniz mümkün.

Follow focus: Odaklama takibi ve ayarı özelliği. Evet, geldik video çekimi için kullanılan güzel ML özelliklerinden birine daha. Biraz basit bir özellik ve ileride daha gelişeceğini umuyorum. En baştan söyleyelim; elbette bu özelliği kullanabilmeniz için kameranız ile bağlantısı olan ve otomatik odaklama yapabilen objektif kullanmanız gerek. Esasen yaptığı şey ok tuşlarını kullanarak otomatik odaklama modunda iken odaklamanın merkezini değiştirmek. Yani, elle halka çevirmek yerine sadece ok tuşları ile odaklamayı değiştirebiliyorsunuz. Pek pratik bir yöntem olduğu söylenemez ama kamera sabit iken ince ayar yapmada bazen işe yarıyor. Alt seçenekler şöyle: Left/Right dir ile sağ-sol, Up/Down dir ile de yukarı aşağı şeklinde ayar mümkün.

Focus Stepsize: Bu odaklama adımları seçeneği ile kameranızı EOS Utility ile uzaktan kullanırken yapacağınız odaklama ayarının kaçar adımlarla ilerleyeceğini belirlemenizi sağlıyor. Değerler 1, 2 veya 3 olabiliyor. 1 biraz yavaş çalışıyor, 3 ise çok büyük atlamalar yapıyor. Bu nedenle, 2’de tutmanız yeterlidir bence.

Focus StepDelay: Ardarda verilen iki odaklama komutu arasındaki bekleme süresini belirlemek için. Buradaki Wait seçeneği etkin halde ise, ML bir sonraki odaklama komutunu göndermek için belli bir süre bekleyecektir. Bu bekleme süresi sayesinde takılmalar önleniyor ama kesin odaklama noktaları belirleme konusunda hassasiyet sorunları çıkabiliyor. Denemenizi öneririm ve Wait olmadan da küçük değerler kullanılarak iyi sonuçlar elde edilebiliyor. Eğer yumuşak geçiş sağlayamazsanız değeri arttırabilirsiniz. Eğer Wait seçilmiş ise, ML önce her odaklama komutunun tamamlanmasını bekleyecek, ardından da belirlenen bekleme süresi kadar bekleyecektir. Bu seçeneğin odaklama geçişlerinde daha kesin sonuçlar verdiği söyleniyor. Ben bu özellikleri hem kit objektif hem de diğer otomatik objektiflerle denedim ve biraz tutarsız sonuçlar aldım. Biraz provalı çalışırsanız iki nokta arasında güzel denebilecek bir geçiş yapabiliyor ama bunu zaten elle de yapabiliyorsanız buna pek gerek kalmıyor. Ayrıca odaklama sırasında çıkan objektif motoru sesi de cabası.

Focus EndPoint: Sıralı odaklama (rack focus) yapacaksanız, bu seçenek ile son (yani ikinci) odak noktasını saptıyorsunuz. Kayıt başladıktan sonra siz ilk odaklamanızı yapınca ve belirlenen süre geçince kamera odaklamayı kendiliğinden bu ikinci noktaya kaydırıyor. Temelde çok güzel bir özellik ama doğru kullanmayı öğrenmek lazım ve biraz da pratik istiyor. Çalışması şöyle; öncelikle EndPoint yani ikinci olarak odaklanılacak noktayı belirliyoruz. Odaklamayı yapıyoruz ve SET tuşuna basarak bunu kaydediyoruz. Bu tuşa bastıktan sonra ekranda Focus End Point: 0 steps from here gibi bir yazı çıkıyor. Bu, ikinci odaklama noktasının şu anda netlenen nokta olarak sabitlendiğini gösteriyor. Burada sağ-sol ok tuşlarıyla (ya da çarkı döndürerek) bu kez de odaklamanın başlangıç noktasını belirliyoruz. Burada değiştirmekte olduğumuz şey o andaki geçerli odaklama noktasıdır. İkinci nokta sabit beklemektedir. Kayıt başladığında odaklama kendiliğinden gerçekleşir.

Rack Delay: Bir sıralı odaklama işlemi öncesinde geçecek süreyi saniye olarak belirleme seçeneği. Bu seçeneğin geciktirme özelliği sayesinde, öncelikle odaklamanın ilk noktasını çekip ardından da kameraya dokunmadan ikinci noktaya geçiş yapmak mümkün.

Rack Focus: Sıralı odaklama özelliği. Aslında en önemli özelliklerden birisi bu ama ML bu menünün düzensiz hali nedeniyle çok karıştırmış algılanmasını. Bu özellik daha yukarıda, hemen Follow Focus’un altında yer almalıydı. Diğer seçenekler aslında bu iki işlevin ayarları konumunda. Tragic Lantern ve diğer ML sürümlerinde bu iş iyice karışmış durumda. Ben bile iki ayrı sürüm arasında gidip gelirken kafam karıştı. Bunu elinizdeki sürüme göre deneyerek öğrenin.

Sıralı odaklama nedir? Bir çekim sırasında birden fazla nokta arasında odaklama geçişi yapmak diyebiliriz. Yani kameranıza 50cm uzaklıktaki bir noktadan 80cm uzaklıktaki bir diğer noktaya odaklama geçişi yapma uygulaması diye örneklenebilir. Video çekimi esnasında sadece 2 değil çok sayıda konum arasında odaklama geçişi yapılabilir. ML ile sadece 2 nokta arasında bu işlem yapılabiliyor ama bu bir çok durum için yeterli olacaktır. Elle objektif kullanımı durumunda bu işlev için çeşitli ek donanımlar kullanmayı tercih ediyoruz ama ML sayesinde bunu otomatikleştirmek mümkün. Yani, aralarında odaklama geçişi yapılacak noktaları belirleyip, objektifin otomatik odaklama özelliğini kullanarak tüm süreci ML’ye devredebiliriz. Bu geçiş tamamlanınca bir düğmeye basarak aynı geçişi bu kez ters yönde de yapabiliyoruz ve böylece odaklama geçişi tamamlanmış oluyor. Bu özelliği kullanmak için gerekli tuşlar ve işlevleri şöyle: SET ile bu özellik çekimden 2sn sonra devreye girecektir. Q tuşu ile işlemin beklemeden derhal başlamasını sağlayabilirsiniz. PLAY tuşu ile ML sıralı odaklamanın kullanıldığı kısa bir kayıt yapıp kendisi duracaktır.

Bu özelliği kullanmak için adım adım takip edilecekleri bir kez daha ML kılavuzundan verelim:

1. Önce odaklanılacak ikinci noktayı belirleyip tam odaklamamızı yapıyoruz (elle ya da otomatik olarak)

2. Odaklama seçeneklerini belirliyoruz (step size ve delay gibi)

3. Focus menüsüne giriyoruz ve Focus EndPoint’e gidip SET düğmesine basıyoruz.

4. Focus menüsü içinde iken, sağ-sol ok tuşlarıyla birinci odak noktamızı iyice belirliyoruz. Bu işlemi yaparken ekrandaki yazı bu noktanın ikinci noktadan kaç adım uzakta olduğunu size gösterecektir. Düğmeleri ve ayar çarkını kullanarak bu birinci odak ayarını iyice yapıyoruz.

5. Rack Focus seçeneğine gidiyoruz ve SET ya da PLAY düğmelerine basarak sıralı odaklama işlemini başlatıyoruz.

6. Aynı işlemi yaparak bu kez ikinci noktadan birinci noktaya doğru odaklama yapmak da mümkün. Bunun için yine Rack Focus’u çalıştırıyoruz.

550D gibi LCD algılayıcısı olan kameralarda bu işlemi algılayıcı önünden elinizi sallayarak da başlatabilirsiniz. Menüdeki LCDsensor Remote ayarı Near ya da Away konumunda ise bunu kamerayı sallamadan yapmak mümkün.

Yine Focus StepSize ayarını 2’de veya 1’de tutmanızı öneririm. 1 daha yumuşak bir geçiş yapıyor ama bazen fazla uzun gelebilir. 2 ise daha hızlı ama ses unsuru daha yüksek. Focus StepDelay özelliği de yine Wait ile ya da Wait olmadan seçilebilir. İlk durumda sonucun iyi olması objektifin iyi olmasına bağlı. İkinci durumda ise yüksek gecikme değerleri (100 ms civarı) küçük hataların telafi edilmesini sağlıyor.

Stack Focus: Dizi odaklama özelliği. Bu özellik de sıralı odaklamanın fotoğraf çekiminde kullanılan hali denebilir. Dizi odaklamada yapılan şey, her birisinde odaklamanın farklı olduğu bir grup fotoğrafı peşpeşe çekmek. Daha önce hatırlanacağı üzere basamaklama (bracketing) özelliğini ele almıştık ama orada yapılan şey pozlama değeri birbirinden farklı bir grup fotoğraf çekip sonra bunları birbirine yedirmekti. Dizi odaklamada bu iş pozlama olarak değil de odaklama olarak yapılıyor ve elinizde her birinin odaklandığı noktanın farklı olduğu bir dizi fotoğraf oluyor. “Bu ne işe yarıyor?” diyebilirsiniz. Bu özellik, makro fotoğrafçılıkta daha keskin fotoğraflar elde etmek için kullanılıyor. Video çekimi ile ilgili bir özellik değil ama After Effects gibi programlarla sahte bir odak sıralaması efekti gerçekleştirilebilir. Bir örnek verelim:

Bu özellik yine çekim sonrası bazı özel işlemler gerektirdiği için, ML bize bir komut dizisi (script) yazarak yine Enfuse programını kullanma konusunda yardımcı oluyor. Bu konuya daha önce dolaylı olarak değinmiştik ve daha ötesi konumuz değildir. Bu özelliği kullanmak için;

1. Rack focus özelliğini yukarıda anlatıldığı şekliyle ayarlayın.

2. Step Size ile kaç ayrı odaklama yapmak istiyorsanız seçin.

3. Trigger mode ile işlemi nasıl başlatacağınızı seçin. Ya PLAY düğmesine basmak ya da take a picture’ı seçerek ve bir fotoğraf çekerek bunu başlatmak mümkün. PLAY daha iyi gibi geldi bana.

Bu özelliğin aynı zamanda basamaklama (bracketing) ve sessiz fotoğraf çekme özelliği (silent pictures) ile de birarada kullanılabileceği söyleniyor.

Bu noktadan sonraki maddeler sadece bilgi sunuyorlar ve değiştirilebilecek bir ayar yok. Focus Dist ile odaklama noktasına olan uzaklık belirtiliyor. Hyperfocal ile o anda kullanılmakta olan diyafram değeri (f) için söz konusu olabilecek en büyük alan derinliği bilgisi sunuluyor. Bu mesafe değerinin yarısından itibaren sonsuza dek olan her yer alan derinliği dahilinde bulunmaktadır. DOF Near değeri alan derinliğinin kameraya en yakın noktasını, DOF Far ise en uzak noktasını verir.

Evet, biraz karışık olan bu menüyü de tamamladık. Sırada Display yani ekran menüsü var.

Sağlıcakla…

Reklamlar

Canon ve Magic Lantern 6” için bir yorum

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s