Canon ve Magic Lantern 10

Evet bu yazı ile Magic Lantern uygulamasının açıklaması sona eriyor. Bir çok kişinin devamlı sorduğu sorulara böylece uzunca da olsa toplu bir cevap vermiş olduğumu düşünüyorum. Farkedilmiştir; yer yer menüleri anlatmayı bırakıp çeşitli fotoğrafçılık ya da sinema uygulamalarına da değindim. Bu noktadan sonra bu konulara daha derli toplu bir biçimde eğilmeyi düşünüyorum ama araya kısa bir ara girebilir. Bu arada sitenin de yeni halini alması ve bundan sonra birden fazla yazar/katılımcı ile devam edilmesi söz konusu.

Bu yazıdaki konumuz HELP yani yardım menüsü.

menu_help

Press INFO: ML içine girdikten sonra kameradaki INFO düğmesine basmak yardım özelliklerini devreye sokar. Yani herhangi bir menü maddesinin üzerinde iken INFO düğmesine basarsanız o özellik ile ilgili İngilizce kılavuz sayfası karşınıza çıkar ve sağ-sol ok tuşlarıyla sayfalar arasında gezinebilirsiniz. Bu yazıların en başında aslında amacımın Türkçe bir ML sürümü derlemek olduğunu söylemiştim. Mevcut haliyle ML’yi çevirip doğrudan kullanamıyoruz. Ama mevcut İngilizce kısımlar üzerinde değişiklik yapabilirsem Türkçe bir sürüm hazırlayacağım. Sonra da belki sıra Tragic Lantern’e gelir.

Press Q:  Yine ML menüsü içinde herhangi bir seçenek üzerinde iken kameranızın Q menü tuşuna basarsanız, o seçeneğin alt menüsü açılır ve alt seçenekleri görüp değiştirebilirsiniz.

SET/PLAY: Yukarıdaki özellikler ile üzerine geldiğiniz herhangi bir seçeneği değiştirmek için kameranızın SET ve PLAY düğmelerini kullanmanız gerekiyor.

Zoom In: LV modunda iken Zoom In düğmesine basarsanız ML arkasındaki içeriğin ön izlemesini yaparsınız. Bu düğmeyi normalde LV Zoom özelliğine ayırdığımız için bu çok geçerli olmayan bir durum.

Press MENU: ML içinde iken kameranın MENU düğmesine basarsanız, o anda üzerinde bulunduğunuz seçenek kırmızıya döner. MENU düğmesine bir kez daha basarsanız bu seçenek silikleşir. Bu da o seçeneğin bir daha ML menüsünde gösterilmeyeceği anlamına gelir. Yani bu özellik sayesinde pek kullanmadığımız ML menü madde ve seçeneklerini kaldırarak daha derli toplu ve temiz bir ML menüsü elde edebiliriz. Aynı seçeneği geri getirmek için ise, yine aynı menüye gidip tekrar MENU tuşuna basmamız gerek. Bu kez daha önce silinmiş olan seçenek(ler) yine silik bir tonda belirecektir. Üzerlerine gelip bir kez daha MENU tuşuna basarak onları tekrar menüye dahil edebiliriz. Bazen bir maddeyi silen arkadaşlar bunun için tekrar ML yüklemeleri gerektiğini sanıyorlar. Unutmayın: ML’de menü, MENU düğmesi ile düzenlenir.

Key shortcuts: Kısayol tuşları hakkında bilgi. Bu konulara daha önce ele alınmıştı. Her Canon modelinde kullanılan düğmeler farkedebiliyor. Burada bir liste verilmiş ve kısaca özetleyecek olursak;

Bazı Canon modellerinin üzerinde Q düğmesi denen ve hızlı menü erişimine olanak sağlayan bir düğme vardır. Bu düğmenin bulunmadığı modellerde bu işlevlere diğer düğmelerle ulaşılabilmekte. Örneğin bu özelliklere 5D Mark ii üzerinde Picture Style düğmesi ile, 50D üzerinde FUNC düğmesi ile, 500D üzerinde ise LiveView düğmesi ile ulaşabilirsiniz.

PLAY modu kısayolları

Kameranız PLAY modunda iken de bazı kısayolları kullanarak çeşitli ML işlevlerine ulaşabilirsiniz. Örneğin;

Q (550D), UNLOCK (60D), DISP (600D), LV (500D), FUNC (50D) ya da Picture Style (5D Mark II) düğmeleri, çekilmiş fotoğraf ya da videolar üzerinde daha önceden seçip etkin hale getirdiğiniz OVERLAY menüsündeki çeşitli işlevleri (zebralar, sahte renk, histogram, dalga biçimi, spotmeter gibi pozlama ayarları) ve kırpma şablonlarını (cropmarks) görebilirsiniz.

SET + Ayar Çarkı (scrollwheel): Bu tuş kombinasyonu değişik görevler için programlanabilir ve bu sayede HDR, sesiz resim, çoklu pozlama (basamaklama) resimlerinin önizlemesini yapmak, timelapse çekilmiş resimlerin gösterimi ve resim kıyaslamaları gibi işlevler kamera üzerinde kullanılabilir.

Ayrıca, PLAY modunda bir resmi izler iken LV düğmesine basarak söz konusu resimden yarı-saydam bir bindirme (overlay) yaratıp bunu çeşitli amaçlarla kullanmak mümkün. Bu özelliğe hayalet resim (Ghost Image) diyoruz ve menüden etkin hale getirilmesi gerekli. Bu özellik ile bir önceki çektiğimiz bir resmi yarı-saydam olarak ekranda görüp, o andaki canlı görüntümüzü de onun üzerinde hizalama vb ayarları için kullanabiliriz. Böylece peşpeşe çekilen hizalı fotoğraflarla panorama elde etmek olası. Ayrıca bu özellik sayesinde daha sonra üzerinde efekt çalışması yapılacak sahne ve planlarda (yeşil perde, mat bindirme vb) ön hazırlık yapmak da mümkün.

Complete User Guide: Burada İngilizce olarak bütün ML kullanım kılavuzu yer almakta ama biz zaten hemen hemen tamamını hem de fazlasıyla Türkçe olarak burada sunduğumuz için buna gerek kalmadı. 🙂

About Magic Lantern: ML hakkında bilgi ekranı. Buradan ML sürümünüzü görebilirsiniz.

 

Evet, böylece 10 başlıktan oluşan Canon ve Magic Lantern yazı dizimizin sonuna gelmiş olduk. Bu metni ileride tekrar güncellemeler ile elden geçireceğim. Umarım Türk Canon kullanıcılarına yararlı bir başvuru kaynağı olmuştur. Öneri, yorum ve düzeltme/soru şeklinde katkılarınızı bekliyorum. Yazılara kısa bir ara veriyorum. Ne zaman döneceğime siz karar verin… 🙂

Sağlıcakla…

 

Reklamlar

Canon ve Magic Lantern 10” için 14 yorum

  1. Eline sağlık Fulgura.

    Menülerin Türkçeleştirilerek zaman kaybedilmesi yerine görüntü yönetimine vs dair yazılar gelse harika olurdu. Zira filmcilikle uğraşan hemen herkes menüdeki ingilizce terimleri biliyordur. Kullanım yöntemlerinin hepsini uzun uzadıya açıkladın zaten. Exposure’un yerine diyafram yazmak pek gerekli gelmiyor bana ama sen bilirsin yinede.

    Gözümüzü nasıl geliştirebiliriz mesela bu konu çok önemli bence. Geçen bi yazı okudum, seyirci artık gerçek dekorla, görsel efekti çok iyi ayırt edebiliyor diyordu. Avatar’ın başarısını buna bağlamıştı(gerçek insan, gerçek at vs kullanıldığı için). Star Wars’ın, Terminatör’ün ilk serisinin gerçek dekorla çekildiği için(senaryolarının da katkılarıyla) daha çok sevildiğini iddia ediyordu. Düşünce bana doğru geldi.

    Bu arada arayı soğutmayalım hocam, nitelikli yazıları dört gözle bekliyoruz 🙂

    1. Teşekkürler, terimlerin Türkçelerini kullanmak, olmayanları da Türklçeleştirmeye çalışmak gibi kendimce aldığım bir ilke kararı var. Ben de çoğu yerde İngilizcelerini kullanmak durumundayım çünkü hayatımın %80’i İngilizce içinde geçiyor aslında. Bana bu konuda talepte bulunanların olması da buna katkıda bulundu. Evrensel hale gelmiş İngilizce terimleri parantez içinde vererek bir parallellik sağlamaya çalıştım. Tepkiler farklı oldu.
      (Ha bu arada exposure diyafram demek değil.Pozlama demek) 🙂

      Göz geliştirmesi doğru. Birçok kişi artık filmleri teknik okumaya çalışıyor. Gerçi burada biraz özenti havası ve biraz da abartı var ama insanların bu alana ilgisinin arttığı gerçek. Film çekimi pratiği ile ilgili örneklemeli yazılar devam edecek ama notları toparlamak, özel hayata biraz zaman ayırmak ve iş değişiklikleri gibi konular yüzünden bu tür üretici etkinliklere biraz ara vermek zorunlu. Umarım çok olmaz.
      Selamlar

  2. Yazılardaki terim Türkçeleştirmesi de, benimsenen ilkede takdire şayan zaten.,Ben Türkçe ML derleme fikrindeki terim Türkçeleştirmesini kastetmiştim. Herneyse karar senin Fulgura. Takipteyiz.

    1. Anlıyorum. Zaten menü Türkçeleştirmesi olayı şu anda mümkün değil. BU nedenle İngilizce’den başka bir dilde ML de yok henüz. Bakalım görüşeceğiz mümkün olunca.

  3. Mrb.
    Fulgura, yaptığın iş ve sunum yöntemin çok yerinde ve benim gibi soluksuz takip eden kişilere faydası ölçülemez.Bundan sonra çekim teknikleri ve diğer konulardaki yazılarını bekliyoruz.Bizler sabırsız insanlarız ,çok bekletmezsin umarım 🙂 .Tekrar teşekkürler.

  4. Ben son iki gündür öğrendiklerimi uygulama şansı buldum. ML şun kafamda netleşmeye başladı.
    Emeğiniz büyük, teşekkür ederim…

  5. Merhaba, değerli bilgiler için öncelikle teşekkür ederim.

    Çok yakından olmasa da konuyla ilgili olarak yaşadığım bir sorunu paylaşmak ve görüşlerinizi almak isterim.

    Canon Eos-M kullanıyorum. Fotoğrafik kalite noktasında en azından beklentilerimi karşılayan bir makine olduğunu söyleyebilirim. Fakat gelgelelim video noktasına işte orada bazı sorunlar var ki bir türlü aşabilmiş değilim. Deva olur diye ML yükleyerek bazı değişimler yapmama rağmen sağlıklı bir sonuca ulaşabilmiş değilim.

    Şöyle ki; kamera NTSC modunda yani 30 fps çekerken rahatlıkla pan yapmaya izin verirken PAL 25 fps modunda ise ciddi bir dikey basamaklama oluşturuyor. Tam olarak nasıl ifade edilir bilmiyorum ama abartılı olmayan çok sakin yatay kaydırmalarda bile görüntüdeki herşey gayet abartılı bir “motion blur” etkisi ile birbirinin içine giriyor etkisi veriyor. Örtücü hızlarının 50 veya kat be kat üzerinde olması da bu durumu değiştirmiyor. Hal böyle olunca 25p modu kullanılabilirlikten uzak kalıyor. 30 kare çekmenin de sorunları da mâlum.

    Kamera “mov” olarak tek bir sıkıştırma modeli ile çalışıyor. Bu sorunu aşmanın bir yolu var mı bilmiyorum ama bildiğim birşey var ki bu gidişle kamerayı sırf bu yüzden elden çıkaracağım.

    Hassaten konuyla ve ümid ediyorum çözümü ile ile ilgili görüşünüzü paylaşırsanız minettar kalacağım.

    1. Rica ederim. Fakat bahsettiğiniz sorunu tam anlayamadım. Bu bahsettiğiniz sorunu gösteren bir videoyu YouTube’a vb yükleyebilir misiniz? SD kart hızı kadar basit bir sorundan da olabilir.

  6. Tekrara merhaba,
    tam olarak ifade edemedim, kusura bakmayın.

    1920×1080 çözünürlükte 25 kare aldığım görüntülerde özellikle pan yaparken çerçevenin içinde kalan herşey rahatsız edici düzeyde “motion blur” etkisiyle birbirinin içine geçiyor gibi bir etki uyandırıyor. Sorun sadece 25p (PAL) modunda. Kamerayı (NTSC 30P) moduna alınca görüntü daha kabul edilebilir bir hal alıyor. Ekteki iki video da hem orjinal yazılım hem de ML de 1.3x CBR modlarında iki testin çıktısı var. Videoya eklemeye lüzum görmediğim 1/100, 1/160.. gibi daha üst örtücü hızlarında da durum malesef aynı. Daha geniş açıda örneğin birkaç ağacın olduğu başka bir komposizyonda ise sanki flu bir efekt kullanmışcasına herşey birbirinden seçilmez ve garip bir hal alıyor.

    Bahsettiğiniz üzre kart yazım hızını da dikkate alarak yaptım her iki çekimi de makinenin kendi üzerinde gömülü gelen “kart yazım durumu bilgisi” nde de gecikmeli yazma yada yazamama gibi bir durum sözkonusu olmadı. NTSC yada 1280×720 50P dışında kameranın benim için kullanılabilirliği malesef çok az.

    İlginiz ve dönüşünüz için tekrar teşekkür ederim.

      1. Evet doğru bir sorun var. Fakat bu motion blur değil; burada bariz atlama var ve buna daha çok “stutter” deniyor. Bazıları da “strobing” der ama aslında o farklı ama her iki terim de aynı şey için kullanılıyor. FPS artınca azalır. 50 fps civarı pek görülmez. Bu sorunu DSLRlerde de görmek söz konusu yalnız. Nedeni kullandığınız fps değerinin yaptığınız harekete yetmemesi.

        Motion blur olsaydı aksine o atlamalar araları bulanıklaşarak dolardı. Geçici çözüm olarak AE kullanıyorsanız projenizdeki klipe tıklayıp yanındaki sütunlardan üzerinde daireler olanı aktif hale getirerek motion blur etkisini arttırabilirsiniz. Panlarınızı da yavaş yapmanız gerekecek. Belki sorununuzu kısmen çözer ama esas sorun durmakta. Belki shutter’ı da düşürerek de deneyebilirsiniz ama yapay ışık altında bu da ayrı sorun yaratacaktır. EOS M hakkında başka şikayetleri olanlar da var ve video konusuna eğilenlerin çoğu kamera değiştirmeye karar verdiler diye görüyorum.

        Bu kamera elimde olsa belki başka bir çözüm düşünebilirdim ama bu şekilde daha kesin bir yorum yapma şansım yok. Kolay gelsin.

  7. Son umut ML ile fps yi yukarı tırmandırmaktı ki mümkün olmadı. Yeni modeller nasıl bilmiyorum fakat video odaklı düşünenler için Eos-M (1) i tavsiye etmiyorum.

    İlginiz için teşekkür ederim, sağolun.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s