GH4 ve BMPCC Tests 1

(English explanation below)

Hızlı bir test yaptık. Geçen hafta kar yağarken Ankara’da kameraları biraz test etmek için açtık. Sorunsuz bir test olmadı ama kendimiz görmek istedik durumu. Sıcaklıktan kaynaklanan bir ısı dalgalanması var görüntülerde ve çekim anında farkedilemiyordu. Bu nedenle tamamen açık havada tekrarlamayı düşünüyoruz Mart başında.

Youtube’a yüklediktan sonra bazı değişiklikler olmuş. Klip aralarında 1-2 karelik atlama görülüyor ve bu çok önemli değil ama esasen BMPCC ile yaptığımız ETTR testinde Youtube videonun dinamik derinliğini kendi düşürmüş. Bizdeki orjinal halinde efekt öncesi neredeyse hiçbir şey gözükmüyor ve orada bir binanın üst tarafı olduğunu farketmeniz mümkün değil. Oysa Youtube videosunda bina seçilir hale gelmiş. Yani aslında oradaki kazanç çok çok daha fazla. Tamamen beyaza yakın bir görüntüden kazanıldı o ayrıntı. Youtube bitrate dönüşümü yaparken haliyle kendi kazanmış ayrıntının bir kısmını. Orjinal dosyayı isteyen olursa 20 mb/s olan video 2,5 GB boyunda ama bir yere yüklemeyi denerim.

1600 ISO ve 360 derece videosunu daha sonra çok daha iyi şekilde elden geçirdik ve buradaki durum aynı efektin etkisini görmek için yapıldığında sınırlı kaldı. Renk konusunda hiçbir düzenleme yapmadık. Tüm ayarlar pozlama ile ilgilidir. GH4, Cine D modunda, BMPCC ise RAW ve Fİlm modunda olarak kullanıldı. Tek fark GH4 mecburen 24p iken BMPCC 25p olmak durumunda idi. Testlerde hem ND hem de dummy ve RJ adaptör farkı ayrıca test edildi ama onları daha elden geçirmedim kendim. Gerekil açıklama ayrıntılı olarak video altında İngilizce yazıldu. Bir sorunuz varsa buradan sormanızı rica ederim. 1080p izleyiniz.

Şu anda sadece bir fikir olsun diye koyuyorum. Testlerimiz daha iyi koşullarda sürecek.

All tests with Canon 50 mm f/1.8 set at f/5.6 on two different EF to MFT adapters. One is a dummy adapter, the other is so-called RJ Speed Booster. All footage at 25p except for GH4 4k at 24p.

In all the adjustments, no color correction and grading was made. All the adjustments were on the exposure (i.e. luma) levels to see the exposure and detail capture capabilities of both cameras at different settings.

The first reference clip: GH4, Cine D profile, ISO 800, 1/50, dummy adapter, 4K was conformed to FHD frame in Adobe After Effects.

The following clips are from Blackmagic Pocket Cinema Camera. The first set of clips were shot at the following settings on a dummy adapter WITH a slim fader ND 2-400 filter.

ISO 800 at 1/180 degrees
ISO 800 at 1/360 degrees
ISO 1600 at 1/180 degrees
ISO 1600 at 1/360 degrees

The second set (starting from 1:16) was shot at the same settings but WITHOUT the ND filter. To see the difference, a simple corrective adjustment layer was slid over the clips. The adjustment was made with Color Finesse on After Effects. It is a simple push&pull of pedestal and RGB Gain values followed by a subjective gamma adjustment. The same layer is copied on all clips and that’s why you don’t see an improvement over the first clip as the whole adjustment was made on the first clip (ISO 800 at 1/180 degrees). I later made custom adjustments on ISO 1600 at 1/360 deg. clip to save more highlights and am happy with the result that it can be corrected safely with no problems.

There was a serious problem we realized much later: we made the test on a snowy day in Ankara, Turkey but the cameras were positioned on the edge of a window and there was a heater just below the cameras, sending heatwaves upwards. That’s why the footage was slightly distorted by the passing jelly-like heatwaves. This reduced the perceived sharpness of the sensors but had no effect on the exposure, which we were testing. We are happy with the result.

Further tests were also made to see the performance of FHD at 200 Mb/s All-I on GH4 and ProRes 222 on BMPCC but these are not going to be published. We may repeat the test under better conditions.

The final stage of the video (1:52) shows a clip to test the ETTR approach on the BMPCC. A rooftop with a bird perching on the edge was shot from a distance of 50 metres. All the histogram was pushed to the right, to the point where the first 100% zebras appeared. This was the highest point at ISO 800, 1/180 where you do not blow the highlights. It was impossible to see the screen at this setting and as can be seen in the video, there was very little detail to make out. In the post-production stage, a simple adjustment pass was made to see how much detail could be restored. As you see, BMPCC has captured a great amount of detail in this already flat scenario. The sky itself did not contain anything more in real life and that’s why it looks flat (it was snowing). The building has survived rather well and as a test the video was a success.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s