GH4, BMPCC, kartlar ve Roadkil’s Unstoppable Copier

Merhaba

Bu aralar BMPCC ve GH4 ile aynı ortamlarda sıradan da olsa çekimler yaparak ikisi arasındaki artı ve eksileri anlamaya çalışıyoruz. Aslında yaptığımız şey karşılaştırmadan çok “ikisini bir arada kullanabilir miyiz, görüntülerini yakınlaştırabilir miyiz” diye öğrenme amaçlı. Kabaca söylemek gerekirse, GH4 bir çözünürlük canavarı ama hala 8 bitlik h.264 altyapısı üzerinde duruyor. Yani görüntüyü işleme konusunda elinizdeki veri türü hala aynı. Panasonic bu konuda terfi etmiş ve standart FHD (1920×1080) çözünürlük için 200 Mb/s ve ALL-I bir h.264 türü de sunuyor ki bu bugüne dek GH2 üzerinde hack ile elde edilenlerin hepsinden öte. Böylece bol veri ile çalışıp 8 bit’in sorunlarına “kısmen” çözüm öneriyorlar. Bu çözüm 4K modu için geçerli değil ama orada da zaten yaklaşık 100 Mb/s veri var ve çözünürlükten kurtarıyor.  Bir diğer alternatif ise HDMI üzerinden 4K 4:2:2 10-bit ProRes Uncompressed (dikkat RAW değil!) veren format. Bu formatta kayıt için zaten şu anda erişilebilir tek ürün de Atomos Shogun kaydedicisi. Bu ürün hem harici kaydedici hem de monitör görevi gördüğü için oldukça dikkat çekici ama mevcut 2000 dolarlık fiyatı ile kameranın kendisinden de pahalı.

atomos_shogun_on_panasonic_gh4

“Peki bu parayı verip de elde edeceğimiz 10-bit ProRes nelere kadir?” diye soracak olursanız, elimizdeki tek karşılaştırma BMPCC üzerindeki format ve biz de bunu denemek için karlı Ankara havasında denemeler yapmak istedik. Daha önceki denemelerden edindiğim izlenim, BMPCC üzerindeki 4:2:2 ProRes modunun, Ham modun performansına yakın olduğu idi. Yani, RAW diye seçip 12 dakika kayıt etmek yerine ProRes seçip 40 dakika kayıt etmek ve yaklaşık %95 aynı performansı almak daha cazip. Fakat, yeşil perde benzeri uygulamalarda veya dinamik derinliğin önemli olduğu durumlarda ikisi arasındaki fark daha bariz olacaktır diye düşünüyorum. Bu konu test etmek istediğim noktalardan biri hala.

Panasonic sadece bitrate ve çözünürlük açısından değil, sığ çekim açısından da bazı alternatifler sunmuş. Demek ki artık sığ video çekimi yapıp üzerinde oynama yapacak bir videocu kitlesini gerçek bir tüketici profili olarak kabul ediyor Panny. Zaten GH serisi fotoğrafı terkedip video makinesi olmuş durumda. Bu cephede de kullanıcıya iki adet sığ profil sunmuşlar: Cine D ve Cine V. Bu yaklaşımla Technicolor Cinestyle’ın Canon üzerindeki etkisine paralel bir etki amaçlamış sanırım Panny. Kamerayı aldıktan sonra sağına soluna alışıncaya kadar standart profilde denemeler yaptım ama sonrasında bu Cine modlarına geçip tüm testleri burada yapmaya başladım. İki sığ profil arasındaki fark, V modunun (ki “video” anlamına geldiğini düşünüyorum) D moduna kıyasla daha az sığ olması. Yani, en sığ profil Cine D. Bir de bu profillere ek olarak, artık üzerinde oynanabilecek master pedestal, highlight ve shadow ayarları eklenmiş. Bu isimleri ilk görünce çok sevindim çünkü bir görüntüyü NLE’ye alınca üzerinde en çok oynadığım bu ayarlar ve dedim ki artık bunlarla çekim aşamasında kamera üzerinde oynayabileceğim. Fakat, biraz kurcalayınca bu ayarların sonucu pek de kalite açısından iyileştirmediğini görüyorum. Görünürde master pedestal ayarı karanlık noktaları açıyor gibi ama aynen Cinestyle’da olduğu gibi bu siyah düzeyi’ni (black point) yükseltmekten ibaret. Bu durumda sanıldığı gibi daha çok ayrıntı kayıt edilmiyor ve aksine dinamik derinlik azalıyor. Bu nedenle olmayacak duaya amin dememek için bu ayarları kurcalamayıp Cine D’nin baz ayarları ile denemelere devam edeceğim. Fakat ek olarak söylemeli; Panny eğer geçenlerde deneysel olarak GH4’e eklediği V-log profilini eklerse o zaman ortalık biraz daha şenlenebilir. Yine de 8 bit’ten daha fazlasını beklemek hayal olacaktır diye de eklemek lazım.

Panasonic-DMC-GH4-YAGH-back

GH4’ü aldığımız yerde YAGH aparatını da elime alıp bir inceledim. Hem çok hantal hem de XLR girişleri vb sandığım kadar güzel gözükmedi gözüme. Zaten onca kaliteli ses kaynağını hala DSLR ses altyapısına girsen ne olur diye de düşünmek lazım. Ayrıca, GH4’ün kendi ses altyapısında bile hala sorun var ve bu donanım buna bir çözüm değil. Yani Shogun yerine bunu almayı düşünsek yine onca para ödeyeceğiz ve yüksek veri sağlayan SDI-BNC çıkışları bu kez de yine para verip alacağımız ve ortalığı biraz daha karıştıracak HDMI dönüştürücü ile kullanmak gerek. Mevcut SDI çıkışı takıp kullanacağımız 4K kaydedici aletler de 4000 dolardan başlıyor. SSDlere değinmiyorum bile.

BNC_Connector-693x519

Bu aparatı “büyük bir değişiklik olmadıkça” almayı düşünmüyorum. Bu paraya zaten Shogun alınır ki üzerinde dual-phantom XLR girişler de var. Ayrıca monitör üzerinde scope kullanımı da yanında bedavadan geliyor.

GH4’ü format açısından hala sınırlı bulmama karşın (bantlaşma azalmış olsa da mevcut) çözünürlük ve keskinlik açısından son derece yerinde buldum. Bu kamera özellikle belgesel ve video çekimleri için ideal ama bu da akla sinematik görüntü için olmaz diye getirmesin. Evet, alan derinliği için diyaframı daha açık kullanmak gerekecek, biraz daha dikkat edeceğiz ama sinematik çekimin bu alan derinliği boyutu dışındaki tüm özellikleri zaten post aşamasında kazandırılan özellikler olduğu için bunlar halledilebilir diye düşünüyorum.

Bir şey farkettim, 2-3 aydır denemeler yaptığım ve hala gerçek bir projede kullanamadığım BMPCC bu ham ve ProRes özellikleri ile beni şımartmış. Yani GH4 dahil olmak üzere elime geçen herhangi bir h.264 görüntüsünün ne kadar kırılgan ve sınırlı olduğunu unutturmuş. Bir önceki testin sonunda ayaküstü yaptığımız sağa pozlama (ETTR) yaklaşımı kafamızı karıştırmıştı ve hala BMPCC’nin bu modda nasıl tepki verdiğinden tam emin değilim. DSLR kervanında kabul edilebilir bulduğum ve artık standart olarak kullandığım bu özelliği ham çekime taşıyınca biraz belirsizlik ortaya çıktı. Dinamik derinlik yüksek olunca alabildiğine diyaframı açabiliyorsunuz; öyle ki, zebralar patlamaya başladığı noktada neredeyse tüm ekran bembeyaz olmuş duruma geliyor. Bu durumda da netlik vb ayarları yapmak mümkün değil. Video modunda netlik ayarı yapıp çekim için film moduna geçmek en pratik çözüm şu anda. Batarya ömrü, kart kapasitesi vb derken her gün kızdığım kamera boyundan büyük iş yapıyor. Bu arada GH4’ün batarya ömrünü görünce inanılmaz bir rahat nefes aldım. GH4, aralıksız kullanma durumunda bile sizi yanlız bırakmıyor. Tek batarya ile 3 günlük yolculukta saatlerce sorunsuz çalıştı. BMPCC ise en olmadık yerlerde yolda bıraktı.

Geçenlerde iki kamerayı alıp karlı havada orman içine gittim. Amacım bu pozlama sorunlu ortamda ikisini test etmek. BMPCC zaten ilk saat içerisinde batarya ömrü ile havlu attığı ve soğuk ile sırt çantası nedeniyle harici bataryayı kullanmaya da üşendiğim için ondan vazgeçmeye ve GH4 ile devam etmeye karar verdim. Daha önceki deneyimimden biliyorum: BMPCC, batarya ömrünü belirtme konusunda çok tutarsız. %16 gösterdiği durumda ham modda çekim yaparken 1 dakika içinde %2’ye düşüp sonra da kayıt ortasında kendini kapatıveriyor. Daha önceki deneylerde bu durumda kayıt yapılmakta olan dosyanın sağlam olduğunu görmüştüm. Yani, Allah’tan dosya bozulmamış demiştim ama dün gece o görüntüleri kopyalamak istediğimde söz konusu iki ProRes dosyanın karttan bilgisayara kopyalanamadığını gördüm. Dosyalar %99’a kadar geliyor ama ondan sonra her seferinde çeşitli okuma hatalarına ait değişik hata mesajları ile kopyalama başarısız oluyor. Dosyalar çok önemli değildi ama daha önce benzeri durumlara Canon üzerinde düştüğüm için bunu halletmek gerektiğini düşündüm. Bugüne dek hayatımda yaptığım en güzel çekimlerden biri Magic Lantern kilitlenmesi yüzünden yarıda kalmıştı ve tekrarlanabilir bir görüntü değildi. Dosyayı kart üzerinden kurtarmak aslında mümkünmüş ama o anda kartı kameradan çıkarmak gerekliydi. Ben ise Canon’u kapatıp açınca söz konusu dosyayı iptal edip üzerine yazdı. Dün de dosyalar kart üzerinde görünmesine, yani silinmiş olmamasına karşın kopyalanamaz durumdaydı. Silinmiş olsa Recuva ile müdahale edecektim.

Bu gibi durumlara karşı arazide yanımda taşıdığım bir laptop ya da netbook üzerinde yüklü bazı yazılımlar var. Zaten kopyalama ve dosya işlemleri için Directory Opus ve kurtarma için de onca yazılıma ek olarak standart Recuva hazırda bekler. Bu durumda söz konusu dosya silinmiş değil ve aklıma silip kurtarmak geldi önce, fakat okuma hatası kartta da sorun olabileceğini düşündürdüğü için önce başka çözümler aradım. Yine her bilgisayarımda standart yüklü bulunan Unlocker yazılımının Move seçeneğini denedim ama o da zorlandı. Bu yazıda önereceğim yazılım ile de o zaman karşılaştım. Yıllar önce benzeri durumda sistem tarafından erişilemeyen veya okunamayan dosyaları X-Copy ile hallediyorduk. Bu sefer ise ücretsiz bir yazılım olan Roadkil’s Unstoppable Copier yazılımını keşfettim.

2015-02-21 13-45-22 Ekran görüntüsü

Bu yazılım kartınız üzerinde görülmekte olan ama kopyalanamayan dosyaları uğraşa uğraşa aktarıyor ve hatalı kısımları eliyor. Sistem yazılımları genelde okuma yapamayınca orada bırakır, oysa benim video dosyamın %99’u sağlam idi ve sonunda bir hata olduğu için tüm dosya kopyalanamamakta. Bu nedenle RUC diye kısalttığım bu yazılımı tüm video/sinema çekimi ile uğraşanlara öneririm.

Yazmayı bekleyen çok şey var. BMPCC ile testler, GH4 ile testler, yeni gelen C mount lensler, motorlu mini dolly testi, mikrofon ve kayıt aygıtları testi derken onca ekipman birikti ama eldeki işler yüzünden bunlara sıra gelmiyor. Arada kısa kısa güncellemeler yapmak üzere şimdilik bu kadar diyelim.

Selamlar…

GH4, BMPCC, kartlar ve Roadkil’s Unstoppable Copier” için 10 yorum

  1. Hocam ben de GH4 almak istiyorum fakat kafam biraz karıştı.
    Öncelikle GH4’ü isteme sebeplerim: 4k prores çekim.yüksek dinamik aralık,keskin görüntüler,1080p modunda 96 fps çekebilmesi ve bir fotoğraf makinesi olması 😀

    Benim aklıma takılan soru 4k prores 10bit görüntüyü kaydedebilmek için toplamda ne kadar harcama yapmamız gerekiyor ? Yani bunun için gerekli aparatlar toplamda kaç dolar ? (GH4 dahil)

    1. Ahmet, GH4 kendisi 4K ProRes çekmiyor biliyorsun. Bu da ancak harici Shogun ile mümkün. HDMI üzerinden 10 bit 4:2:2 uncompressed gönderiyor ve Shogun da bunu ProRes kaydediyor. BU da kamera üzerine bugünün parasıyla 2000 dolar daha eklemek demek. Ayrıca Shogun için SSD sürücüler de alacaksın ki kapasitesine göre kendin belirle fiyatı. Buna uygun bilgisayar performansını da unutma. Yani sadece kamera ve kayıtçı ile bitmez. Bu arada söyleyeyim, uncompressed 10 bit sinyal de olsa dinamik derinlik asla RAW gibi değil. Büyük terfi elbette h.264’e kıyasla. Sorduğun rakam kısaca: 1400 dolar body, 2000 dolar Shogun, yaklaşık 500 dolar SSD(ler) desek en az 3000 dolar eder. Lens ve bilgisayar harici harcamalar. Onlar hiç yoksa bu iş 5000 doların üstüne çıkar. Yani 3000 dolardan başlar. Bu rakam 1-1,5 yıl içinde 500 dolar kadar azalabilir ama aynı sürede Türkiye’de doların artması da bekleniyor. Kolay gelsin.

      1. Çok teşekkürler Fulgura.Şimdi biraz daha kişisel fikrini sormak istiyorum.Artık ben de her amatör gibi daha sinematik bir görüntü ve daha yüksek bir çözünürlük istiyorum.Özellikle internetteki Blackmagic vs 5D Mk3 karşılaştırmalarından sonra Blackmagic Production kameraya göz diktim.Şu 4k versiyonu olan.Tabi bunun SSD’si ve PB 70 bataryası da var.Daha sonra GH-4’ü farkettim.Daha ucuza iyi bir performans göstermesi aklımı çeldi.Ama 10 bit görüntü almak için yine BMPC 4K kadar para harcamak gerekiyor.Ama burada GH4’ün artısı DSLR olması.Amatör ve pratik kullanıma daha çok hitap etmesi ve bir de 96 fps olayı çok önemli.

        Şimdi bunları da göz önünde bulundurursak GH-4+Shogun’ı mı yoksa BMPC 4K’yı mı önerirsiniz ? Daha doğrusu uzun bir süre Canon DSLR kullanmış birine GH4 yada BMPC kullanmak zor gelir mi ? Tam olarak kafamdakileri anlatamadım ama siz anlamışsınızdır. 😀

      2. Anlıyorum elbette. Şimdi sorduğun sorunun aslında iki yolu var ve cevabı da bu nedenle kolay değil. “Kullanım” açısından bakarsak, DSLR yolundan gidiyorsun ve GH4 son derece mantıklı bir devam olur. Shogun da monitör ve kayıt işlerini yapar. Biraz çetrefilli bir sistem olur ama istediğin an sırt çantanda gezdirebileceğin bir sistemin olur. Bu yolun dezavanatajı ise elde edeceğin en yüksek kalitenin 4K ProRes olması. Yani RAW eksik.

        Diğer yol ise sanki daha stüdyo bazlı görünüyor. BM 4K çok pratik bir sistem değil ve sonuçta ona da SSD lazım. Ama dahili 4K RAW veriyor.

        Kısacası sonuç 4K ProRes mi 4K Raw mu kararına kalır. GH4 daha çok parçadan oluşacak ve kablolar vb ortada olacak. Öte yandan parçaları tek tek de değerlendirebilirsin yani güncelleme amaçlı elden çıkarman daha kolay olur. BM ise bu konuda biraz daha geri kalır gibi. Ben olsam (ama “ben” olsam) GH4 ve Shogun yolundan giderdim gibime geliyor. Shogun üstünde artılar da var (scopelar, XLR girişler vb) BM güncellemede biraz ağır davranıyor ve Panny ve Atomos biraz daha atak firmalar.

  2. Hocam cevabınız için teşekkürler.Ben de öyle düşünüyordum.Bir soru daha sormak istiyorum.ProRes dosyayı Windowsta işleyebilmek mümkün mü ? Tahminimce mümkündür de pratik midir ? Yoksa Mac şart mı ?

    1. Merhaba

      Bildiğim kadarıyla HDMI üzerinden zaten RAW veri gitmiyor. Sadece uncompressed video gidiyor. Çözünürlük olarak da bir değişiklik mümkün değil, yani BMPCC sadece HD veriyor. Fakat, Shogun bunu override edip kendisi 2K ve hatta 4k kayıt yapsa bile bu gerçek bir 2K veya 4K olmayacaktır. Uprez olacaktır. Bu nedenle 2K mümkün değil diye düşünüyorum.

Bir Cevap Yazın

