Kendy Ty ve 550D…

Kendy Ty, bir Fransız video yapımcısı ve yönetmen. Bir süre önce Vimeo üzerinde denk geldiğim çalışmaları dikkatimi çekti. Bu çalışmalarda Ty sadece 550D kullanmış ve ham değil tamamen h.264 ile çalışmış. İlgi çekici olan şey ise bu çalışmaların göze son derece yumuşak gelen havası ile kendine özgü sinematik bir görüntü sunması. Benzeri yorumlara Film Fabrikası üzerinde yapılan tartışmalarda da tanık olduk; bir 550D kullanılarak ve de ham çekim kullanılmadan bu derece güzel görüntülerin elde edilmesi gerçekten şaşırtıcı.

2015-04-20 01-21-23 Ekran görüntüsü
https://vimeo.com/94390460

Ty, bu konuda pek açık bir yorum yapmasa da elde ettiği görüntünün esasen kendi tasarladığı bir renk profili, eski seri bir Sigma 30 mm f/1.4 ve bunun önünde eliyle tuttuğu bir cam parçasının oluşturduğu parlamalar (flare) ve After Effects üzerinde de bazı eğriler (curves) ve  biraz da 35mm kum (grain) eklenmesi ile oluştuğunu söylemekte. Ek olarak ışık da kullanmayıp sadece ortam ışığından hareketle elde edilen bu görüntülerin en büyük özelliği, “bence” tüm görüntüye egemen olan yumuşak, kremsi doku. Yani aslında son derece karşıtlığı yüksek olan DSLR görüntüsü, neredeyse RED veya Alexa’nın sağlayabileceği türden görsel yumuşaklığa dönüşmüş. Bunun sırrı ne olabilir?

2015-04-20 01-21-06 Ekran görüntüsü

Bu görüntülerde ilk dikkatimi çeken şey, düşük karşıtlık (contrast)  yani hiçbir karede tam beyaz (RGB 255,255,255) ve tam siyah (RGB 0,0,0) yok. Karenin dışıda kalan Vimeo zemininin tam siyah olduğu hatırlanırsa bu durum daha açık görülmekte. DSLR videosunun en belirgin özelliklerinden biri olan sert geçişlerden uzak durmak için Ty sanki tüm siyahları 0 IRE yerine 10-15 IRE’de pozlamış. Yine beyazlar da nokta vurgular (specular) hariç (bkz yukarıdaki karedeki dalgalar) tam olması gereken yerde, yani üst sınırın altında tutulmuş. Bir başka deyişle bir sağa pozlama (ETTR) var. Bu noktada elbette lensin de performansı büyük ama dikkatimi çeken en önemli nokta, bu çekimlerin gündüz ve dış mekanda geçenlerinin büyük kısmının aslında son derece bol ışık altında yapılmış olması. Aşağıdaki kareyi ele alalım;

2015-04-20 01-21-33 Ekran görüntüsü

İlk dikkati çeken nokta, keskin gölgeler. Yani Bangkok gibi son derece yüksek nemli bir ortamda dik bir gündüz güneşi söz konusu. Arka plan netliğinden burada diyaframın oldukça kapalı olduğu anlaşılmakta, yani Sigma f/1.4’ün alan derinliği falan söz konusu değil, aksine f/16lara kadar inilmiş gibi. Karenin solunun bu derece aydınlık olduğu bir ortamda sağının bu derece baskılanabilmesinin nedeni sadece diyafram değil. Burada aslında bol ayrıntı içeren karanlıkların, eğriler kullanılarak sıkıştırılması söz konusu. Aşağıdaki karede yine arka planda bol ışık ve keskin gölgeler görülmekte ama ön plan ayrıntısız.

2015-04-20 01-23-38 Ekran görüntüsü

Özellikle aşağıdaki kare ilginç: Adamın göz hizasındaki floresan lamba, gücü düşük bile olsa, bu kareyi ışığa boğmalıydı. Oysa oyuncunun yanağından başlayarak ciddi bir karanlık sezilmekte. Gökyüzü ise aslında tam gece olmadığını gösteriyor. Yani, Ty aslında bol ışıkla çalışıp kendince pozlama numaraları ile karanlıkları “karartmış”.

2015-04-20 01-26-44 Ekran görüntüsü

Aynı karenin daha “çalışılmamış” bir halini görünce bunun doğru olduğu anlaşılmakta:

2015-05-29 02-55-33 13987098137_16e004cc25_o.jpg (JPEG Image, 1355 × 2369 pixels) - Waterfox

Tüm karelere egemen olan ilginç bir nokta daha var; karanlıklardaki siyah tonu ile aydınlıklardaki siyah tonu hemen hemen aynı. Bu türden bir eşitleme görüntüde bir tonal eşitlik yaratmış. Burada açıkça belirtilmese de bir baskın renk (color cast) görülmekte (ayrıca bkz. JeanG’nin sorusu ve homeros’un yorumu).

2015-04-20 01-23-11 Ekran görüntüsü

Yukarıdaki karede de görüldüğü gibi, filmin tamamına bir mavi ton egemen ve gündüz ışığının hiç de estetik olmayan havasını kırarak hem tonal eşitleme sağlamakta hem de filme içeriğine uygun bir melankolik hava vermekte. Gerçi, Ty’ın tüm çalışmalarında bu melankolik hava egemen.

2015-05-29 01-52-42 Kendy Director - Waterfox

2015-05-29 01-54-05 Kendy Director - Waterfox

TY bu renk çalışması konusunda kendine ait bir Canon renk profili kullanmakta ve bugün bunu 8 Euro’ya satışa sunmuş durumda. Gördüğüm kadarıyla mavi tonlara çekilmiş bir profil olmasına ek olarak tungsten beyaz ayarı modunda çekerek bunu güçlendiriyor da. Daha sonra ise After Effects üzerinde eğrileri kullanarak ya maviyi yükseltip kırmızıyı azaltıyor…

2015-05-29 02-36-53 Kendy Director   STILLS - Waterfox

…ya da tam tersini yapıyor; yani, kırmızıyı arttırıp maviyi azaltıyor.

2015-05-29 02-37-03 Kendy Director   STILLS - Waterfox

Yeşile pek dokunuyor gibi görülmese de görüntü içeriği ve ışıklandırmaya bağlı olarak burada yeşilin de bazen maviye bazen de kırmızıya eşlik ettiğini farkediyorum. Burada önemli olan nokta albette ten tonları. Baskın renk ten tonunu kısmen kaydırsa da asla göze aykırı bir durum arzetmiyor.

2015-05-29 01-54-23 Kendy Director - Waterfox

Pozlama ve renklendirmenin bu kullanımına ek olarak, Ty bir de yaptığı çekimlere gerçekdışılık veya yaygın deyimiyle “sanatsal” bir hava vermek için sıradan kırık bir cam parçasını lensin önünde eliyle tutarak çekim yapmış ve bu da görüntüye belli belirsiz giren parlamalar eklemiş. Normalde kullanıcıların kaçındığı için lens önüne filtre bile kullanmadığı bu parlamalar karelerde bazen sabit bazen de hareketli birer unsur olarak görülmekte. Yine de yaygın “hipster” görüntüsünün unsurlarından olan vignetler ve farklı ve kaymış renk tonlamalarından kaçınarak kontrollü bir durum sergilemiş. Bu parlamalar birçok karede mevcut:

2015-04-20 01-23-30 Ekran görüntüsü

2015-04-20 01-25-36 Ekran görüntüsü2015-04-20 01-26-30 Ekran görüntüsü

2015-05-29 01-53-27 Kendy Director - Waterfox

Böylece, yarı gerçek yarı rüyamsı bir hava ortaya çıkıyor ve Ty’ın melankolik oyuncuları ve hüzünlü içerikleri bunu tamamlamakta. Benzeri bir görsel tekniği cam yerine bildiğiniz naylon poşet ile elde etmek de mümkün. Buna en güzel örnek de fotoğrafçı Jesse David McGrady. Tekniğin ayrıntılarını burada bulabilirsiniz. Bu türden bir cam/naylon uygulamasının aslında tüm kareyi kaplayan dokunun da ana nedeni olduğunu düşünüyorum. Ty bu “eşitleyici cam” tekniğini biraz daha kırmak için de hafif 35mm kum eklemiş. McGrady’nin örnek çalışmalarında bu doku daha net görülmekte:

2015-05-29 03-38-32 KELLYKAPOWSKI - JESSE DAVID MCGRADY - Waterfox 2015-05-29 03-38-58 SIDEWALKENDS - JESSE DAVID MCGRADY - Waterfox

Ty’ın kullandığı tekniklere bakacak olursak; yavaş çekim görüntünün yanı sıra hızlı kesimler, düzgün perspektif ve kompozisyon, canlı ve hareketli kamera kullanımı ile geniş açıdan çok orta ve yakın planların kullanılması da bir samimiyet yaratmış ve DSLR’nin alias ve moire dertlerinin uzakta kalmasını sağlamış.

2015-05-29 03-12-19 D. In New York on Vimeo - Waterfox

Tabii bir de film yapımının “görünmeyenleri” var ki bunlar arasında, ses ve müziğin becerikli kullanımı en önde gelmekte. Ses kaydını da yine mütevazi bir Rode Videomic’e ek olarak kablosuz Sennheiser G3 ile yapmış Ty. Görüntü ile birlikte yaratılan atmosferde bu unsurların katkısı çok büyük. Kısacası, Kendy Ty elde edilebilecek en temel DSLR olan 550D ile bile son derece güzel alışmalar ortaya konabileceğinin en güzel göstergesi.

Kendy Ty web sitesi

Vimeo sayfası

Showreel:

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s