C Mount lensler…

Gittikçe artan kırma çarpanı (crop factor) nedeniyle ve özellikle de BMPCC gibi kameralarda geniş açı lensi bulmak zorlaşmakta. Bu lensler ya balıkgözü (fisheye) denen ve bazı önemli çarpılmalar içeren türden oluyorlar, ya da gerçekten çok pahalılar. Üstüne üstlük, bu iki sorunu aşıp almayı kabul etseniz de düşük ışık performansı nedeniyle başka açıdan sorun olmaktalar. APS-C algılayıcılarda bu sorun zamanla kabul edilebilir lenslerin çıkmasıyla çözüldü gibi ama kırpma çarpanı yüksek m4/3 kameralarda hala geniş açı derdi mevcut. Bu aşamada ortaya çıkan C mount diye adlandırılan lensler birden özellikle amatörlerin yardımına yetişti. C mount lensler aslında eski 16mm sinema kameralarından günümüz bilimsel video kameralarına ve teleskop, mikroskop gibi görüntüleme aygıtlarına ve en yaygın olarak da CCTV olarak adlandırılan güvenlik kameralarında kullanılıyorlar.

Hemen asla olamayacak bir durumdan bahsedelim: CS mount denen bir yuva türü daha var. Bazı satıcılar açıkça C mount demiyorsa aslında CS mount lens satıyor olabilirler ve bu CS mount asla ve asla eldeki HD kameralar tarafından kullanılabilir bir tür lens değil. Bunlardan uzak durun. Yani; CS mount almayın.

ctocs

C mount ve CS mount farkı

Gerçi İlker Şener (ilkersn @ FilmFabrikası) bu lensleri söküp takıp biraz becermişti ama sonuçlar makro dışında çok parlak değil. Ben de BMPCC üzerinde adaptörsüz yani tamamen elle tutarak 3.5-8mm, 1/3″ bir CS lensi kullanmayı denedim ama bu şekilde güvenilir bir kullanım mümkün değil.

Ek olarak, bazı daha küçük formatlı kameralarda CS mount lenslerin takılabildiğini gördüm ama sonuç konusunda pek bir fikrim yok.

C mount dediğimiz görece küçük boyutlu yuva ve kafa (mount) aslında algılayıcı boyu en fazla 1 inch (köşeden köşeye en çok 25,4 mm) olan kameralar ya da 16mm veya Super 16 denilen film kameraları için tasarlanmış. Bu nedenle C mount lens derken özellikle üzerinde yazan 1/3″, 2/3″, 3/4″ ve 1″ gibi hangi algılayıcıya göre tasarlandığını gösteren rakamlara dikkat etmeli. 16mm sinema filmi (köşeden köşeye 12,7mm) veya Super 16mm denen daha büyük bir format (köşeden köşeye 14,54 mm) için tasarlanan daha profesyonel lensler de bu yuvayı kullanmakta. MFT yani m4/3 algılayıcı da köşegen olarak 21.60 mm olunca birden C mount lenslerin basit adaptörlerle bu formatta kullanılabileceği ortaya çıktı.

Hemen burada söyleyeyim; C mount için tasarlanmış bir lensi asla ve asla APS-C bir kamera üzerinde kullanamazsınız. Bu türden adaptörler olmasına yani mekanik olarak bu lensleri takmanız mümkün olmasına karşın bu lenslerin eşik uzaklıkları (flange distance) çok düşük olduğu için algılayıcıya yeterince yaklaştırmak mümkün olmuyor. Buna karşın, eşik uzaklıkları yakın olduğu için (19.25mm ve 17.52mm) MFT kameralar sadece birkaç dolara alınabilen bir adaptör halkası ile bu lensleri kullanabiliyorlar.

Peki, neden bu lensler bu kadar önemli? İlkin, geniş açı seçenekleri bol. Diğer formatlarda kolay kolay göremeyeceğiniz 3,5mm gibi odak uzaklıklarından başlayan lensler var. İkincisi ve belki de daha önemlisi, son derece düşük diyafram derecelerine sahip olabiliyorlar. Aralarında f/1.0 gibi teorik sınır derecelere sahip modeller var. Hatta sabit diyafram ile zoom yapabilenler dahi var. Son olarak da, görece oldukça hesaplılar. Yani aslında bunlar tam da amatörün fantazisi gibi lensler. Ayrıca, çoğunun diyaframı tam kapanabiliyor; yani f/16 ya da f/22 gibi en yüksek değerden sonra ışığın girmesini tamamen engelleyebiliyorsunuz ve bu da ND filtre gereksinimini kaldırıyor.

Öte yandan olumsuz yanları da var elbette. Öncelikle, bu lenslerin büyük kısmı son derece küçük algılayıcılar için tasarlanmışlar ve bu boyutu bilmezseniz sadece lens değerlerine bakarak hevesle aldığınız C mount lens size hüsran yaşatabilir. Çoğu güvenlik kamerası için tasarlanan modeller zaten 1/3″‘ten başlayıp en fazla 3/4″ boyutuna uygun görüntü verebiliyor. Bu da ortaya şuna benzer görüntüler çıkarabiliyor:

111647428.CltiVWRb
6mm 1/2″ C mount lens görüntüsü Kaynak: http://www.pbase.com/image/111647428

Yani açısı çok geniş dahi olsa, görüntü dairesi o kadar küçük ki kullanılması mümkün değil. Buradaki durum kabul edilemez bir vignette (“vinyet” diye okunur) durumu. Burada çözüm için şunlar denenebilir: Boyut büyütülerek (upscale) dairenin içindeki 16:9 bir alan tam kareyi kaplar hale getirilebilir. Yani bir üstteki kare şu hale gelebilir:
111647428.CltiVWRbcropped
Bu büyütme uygulaması elbette çözünürlükten büyük kayıp demek ama burada da gittikçe yaygınlaşan GH4 ve benzeri kameraların 4K özelliği işe yaramakta. Zaten 4K çok büyük bir çözünürlük olduğu ve bundan kırpma yapılarak FHD çözünürlükler elde edildiği için eğer yukarıdaki kırpmayı 4K görüntü üzerinden yapıyorsanız çözünürlük sorununuz büyük dert olmayabilir. Zaten kırpma sonunda elinizde hala FHD bir görüntü olacaktır. 4K dışındaki çözünürlüklerde (FHD) ise tek çözüm GH2, GH3 ve yine GH4 gibi kameraların ETC diye adlandırılan birebir algılayıcı kırpma modu. Bu modda kameralar zaten algılayıcının ortasındaki küçük bir alanı birebir piksel eşlemesi ile alıyorlar. Yani, hem işe yarayacak kısmı almış oluyoruz, hem de bu modda alias ve moire gibi durumlar neredeyse hiç olmuyor. Olumsuz noktası ise, kırpma çarpanının iyice artması. Örneğin, 5 ya da 6 çarpanlı kırpmalar söz konusu. BMPCC burada biraz avantajlı çünkü zaten 2,88 çarpanlı bir kırpması olduğu için diğer kameralarda vignette yapan lensler BMPCC üzerinde sorunsuz çalışabiliyor. Kısacası, BMPCC’niz veya GH4’ünüz varsa C mount lens konusunda avantajlısınız demektir.

Bir diğer olumsuz yan ise görüntü kalitesi. Bu lenslerin ve özellikle de CCTV türü olanların yapıldığı madde cam değil polimer malzeme, yani plastik ve lenslerin içinde çok az sayıda eleman var. Bu lensler görüntü kalitesi için tasarlanmamışlar ve bir bölümü 0,5 ya da 1 megapiksellik algılayıcılar için tasarlanmış. Bu nedenle merkezlerinde daha kabul edilebilir bir görüntü sunmalarına karşın kenarlara doğru ciddi görüntü bozulmaları, tünel etkisi (barrel distortion), kıvrık bokeh (swirly bokeh), renk sapmaları (CA: chromatic aberration) gibi durumlar ortaya çıkabiliyor. Bunlar bazen lomografi ya da cep telefonlarındaki Retrica ya da Instagram benzeri efektlerin doğrudan yapılmış hallerine benzedikleri için aslında kabul edilebilirler ama keskinlik vb durumlarda beklentilerin çok yüksek olmaması lazım.

c25
Tünel etkisi ve kıvrık bokehler, Noname 25mm, f/1,4@1,4

Öte yandan, aşağıdaki videoyu biraz izleyip bunun kötü mü yoksa özel bir görüntü mü olduğuna siz karar verin. Bu aşağıda incelediğim lenslerden birinin videosu. Günümüzde bu tür özellikler bir kusur değil avantaj olarak da kullanılabilir.

Yine de çok başarılı C mount lensler var. Genelde “TV lens” ya da “TV zoom lens” diye adlandırılan modeller ise uydurabilirseniz kullanımları en güzel olanları. Bunlara egemen olan bir solukluk ve hafif maviye kayma (IR’den olsa gerek diyorum) önce biraz olumsuz gözükse de orta diyaframlarda çok güzel görüntüleri var ve düşük ışık performansları da oldukça iyi. Aslında C mountların bazılarının üzerinde yazan f stop değerlerinin biraz yanıltıcı olduğunu farkettim. Evet, f/1,4, f/1,2 ve hatta f/1,0 değerleri matematiksel olarak doğru ama kullanılan cam/polimer kalitesi nedeniyle gerçek ışık toplama değerinin bir ya da yarım stop daha az olduğunu görebiliyorum. Lens çapı küçülünce diyafram değerini düşürmek optik olarak kolaylaşıyor ve parmak kadar lensin üzerinde f/1.2 görünce şaşmamalı ama lensin genel çapı küçük olduğu için topladığı ışık ve görüntü miktarı da önemli. Yani buradaki 35mm, f/1.2 bir lensi, tam kareye takılan Canon 35m, f/1.2 L ile falan karıştırmamalı görüntü kalitesi açısından.

Bir diğer sorun ise, bu lenslerin çoğunun normalde bir kameraya takılıp sonra da o şekilde bırakılmak için tasarlanmış olmaları. Yani çekim sürecinde habire netleme ve diyafram ayarı yapan sinemacılara göre değil de kapı üzerinde ya da laboratuvarda deney kameralarına takılıp çalışmak için tasarlanmışlar. Bu nedenle zoom, netleme ve diyafram ayarlamaları zor olabiliyor. Hatta bazı modellerde ayar yapmak adamı delirtecek hale getirebiliyor. Elbette, yine sorunsuz modeller de var.

Pek fazla kimsenin bilmediği veya bahsetmediği bir durum da söz konusu. Eğer kullanılmış lens alıyorsanız bu lensin daha önce hangi amaçla kullanıldığını bilmek gerek. C mount lenslerin bazıları X ışınları ile ya da radyoaktif ortamlarda bile kullanılmış olabiliyorlar. Özellikle e-bay üzerinde çıkma ve fazla (surplus) diye satılan lenslerin bazıları bizzat Ebola vb virüs verilerek aşı testleri yapılan maymun vb kafeslerinde kullanılan kameralardan bile gelmiş olabilir. Bunu kimseyi korkutmak için değil bizzat bazı lenslerin daha önce laboratuvar ya da bilimsel deneyde kullanıldığını birinci elden bildiğim için söylüyorum. Elimde adli amaçlı kullanılmış bazı C mountlar var ama bunların kökeninde bu türden bir sorun olmadığını biliyorum. Çok yaygın bir sorun olmayacaktır ama yine de özellikle internet üzerinden ve yurtdışından kullanılmış C mount alıyorsanız bir düşünün derim.

Şimdi geldik en büyük soruna. Uyumsuzluk veya tutarsızlık. Bu lensler başka tür kameralar hedeflenerek tasarlandığı için sıklıkla adaptöre veya kamera gövdesine uymama sorunu sergileyebiliyorlar. En sık görülen durumlar, C mount adaptör halkalarına oturmamaları ve sonsuza netleyememeleri, ki bu da lensin algılayıcıya yeterince yaklaşamadığı anlamına gelmekte. Bu lenslerin adaptörleri aslında lensi kamera gövdesi içine olabildiğince sokmak için tasarlanmışlar ve bu nedenle katmanlı bir yapıları var.
2015-06-18 20-04-09 CG1adapter-1.jpg Photo by wenonah_gown Photobucket - Waterfox

Bu nedenle yukarıdaki resimde gösterilen 37.2 mmlik kısım bir çok lensin bu halkaya oturup oturamayacağını belirliyor. Bazı lenslerin kök kısımları geniş olduğu için buraya asla oturamıyorlar ve bu durumda da lens ve/veya adaptör üzerinde değişiklik yapmak gerekiyor. 3 lensimde kendim değişiklik yaparak kullanmayı başardım ve 4 lens de sırada beklemekte. Bu iş bir tür torna işi olarak görülebilir ama daha basit ve Dremel benzeri aletler ile de yapılabilmekte ve ben Dremel ile yaptım. Bazen değişiklik işi çok karmaşık olup lensin gövdesinin yarıya yakınını kendiniz yapmak durumunda olabiliyorsunuz. Yine de deneyimi olmayan kişilerin bu tür işlere kalkışmalarını önermem. Yurtdışında bu işi parayla yapanlar var ama hem postalaması hem de bizzat masrafı yüzünden caydırıcı olabiliyor. En iyi alternatif ise hazır hale gelmiş yani adaptöre uyumlu hale gelmiş olarak satılan modeller. E-bay üzerinde “C mount” ve “modified” diye aratırsanız bu kullanıma hazır lensleri görebilirsiniz.

2015-06-12 02-38-15 C mount lenses from the Pawn shop. These were the first le… Flickr - Photo Sharing! - Waterfox
Üzerinde değişiklik yapılmış C mount lensler

Bu “mod” işlemi sonrasında da sorunlar bitmeyebilir. Lensin yuvaya oturması demek size istediğiniz görüntüyü vereceği demek olmayabilir. Bazen lensin sadece makro kullanılacak durumda olduğunu, yani sadece belli yakınlıktaki nesneleri netleyebildiğini göreceksiniz. Genelde en büyük sorun sonsuza netlemede oluyor zaten. Aşağıdaki videoda yuvaya oturmuş ama ayarları yapıl(a)mamış bir Cosmicar 8,5mm, f/1.5 lens görülmekte:

Herşeye rağmen, elimdeki 10-12 tane C mount lensimi seviyorum. Bazılarını keyfine diye arada bir takıp denesem de bazıları doğrudan profesyonel işe girecek durumdalar. Bazılarını ise elden çıkarmayı düşünüyorum çünkü zaten aynı odak ve diyafram aralığında başka lensim var ve fazlalık durumundalar.

Seb Farges’in çoğu C mount lensler ile çekilmiş tanıtım videosu:

Son olarak söylediklerimi maddeler halinde özetleyeyim:

1- APS-C sahipleri şanslarına küssünler. Olmuyor.

2- MFT sahipleri şanslı. GHler, Nexler ve BMPCC bu lenslerle çalışacak ideal kameralar. 4K varsa daha da şanslısınız. Yoksa, ETC ya da benzeri bir zoom/kırpma modu varsa durum iyi demektir.

3- Olabilecek en ince C mount adaptör halkasını arayın. Her lens için ayrı halka ve mümkünse kapak alın ve lense taktıktan sonra artık öyle kalsın. En ince halkaların dip et kalınlığı 0,8mm iken piyasada 1,5 ya da 2mm halkalar var ve bunlar her lens ile uymuyor. Halkanın ölçüleri varsa iç gövdesi olabildiğince geniş olanından alın.

876cadee92e1e8c2862bff2665466e
4- Alacağınız lensin hangi algılayıcı boyutuna göre tasarlandığına bakın. İdeali 1″ olanlar. 3/4″ idare eder, 2/3″ ise sınır. 4K ve ETC ile durum biraz daha iyi elbette ve 1/2″lere kadar inebilirsiniz. En ideal lensler sinema kameraları için yapılmış olanlar ama bunlar hem nadir, hem eski, hem de pahalılar. Ararken “C mount” ve “cinema lens” diye bakabilirsiniz. Angenieux, Schneider,Switar, Zeiss ve Kinoptik gibi Avrupa markalarının klasik lensleri çok gözde.

5- Bir lensin üzerinde yazan değerlerin hepsini elde edemeyebilirsiniz. Örneğin 12-60mm yazan bir C mount lensin sadece ve sadece 25-45mm aralığı kullanılır olabiliyor. Bu değerler dışında vignette olabilir (ki bu kısmen halledilebilir) ya da odaklama yapamayabilir. Genelse sabit odaklı lenslerde 25mm’den daha genişlerde vignette standart olarak var.

6- Bu lensleri genelde düşük ışıkta kullanmayı tercih edeceksinizdir. Geneli biraz harelenme yapmasına karşın kaliteli olanları bu noktada başarılılar. Diğer durumlarda ise bu lensleri f/2.8, hatta f/4 ila f/8 arasında kullanmanızı öneririm. Birçok lens en keskin halini f/5.6’da veriyor.

Aşağıdaki videolara pek aldanmayın. Doğru kullanınca verdikleri görüntü çok güzel. Harelenme ve lens parlamalarını sevmiyorsanız bunların dışına kendiniz birer takke (hood) yapın çünkü özellikle ışık karşıdan geldiğinde bu durumlar çok ortaya çıkıyor. Öte yandan birçok kişi de bu parlama ve bozma özellikleri yüzünden sevmekte.

7- Bazı C mount lensler motorlu ve uzaktan kumandalı oluyor. Bunları hiçbir şekilde ayarlamanız ve kullanmanız mümkün değil. Üzerinde kablo bulunan lenslerden uzak durun. Manuel lens arayın.

8- Zaten gerisini aşağıda tek tek anlatıyorum. Bu lenslere odaklanın derim. Her C mount başarılı değil. Araştırın, videolarını izleyin, size olacaksa ve gerekli değişiklikleri yapabilecekseniz alın.
Öncelikle kendi sahip olduğum lenslerle başlayarak birince elden yorumlar yapacağım. Videoları rastgele seçtim ve bazılarının aslında çoğunun lensi doğru yansıtmadığını düşünüyorum. Örneğin Pentax, Fujinonlar ve Rainbow aslında çok daha kaliteli görüntü veriyorlar. Sonra ilgilendiğim ve takipte olduğum modeller gelecek ve en sonda da bu lensler üzerinde değişiklik uygulamaları (modification, mod) hakkında bir kaç video sunacağım.


Fujinon 17.5-105mm, f1.8, (C6x17.5b)

1″, parfokal, durumuna göre 50 dolar ile 500 TL arası değişen fiyatları var. Biraz nadir bir lens.
fjj1

Fotoğrafları için:

Fujinon

Hem GH4, hem de BMPCC üzerinde en güzel sonucu veren lens diyebilirim. En geniş halinde biraz vignette var ama kabul edilemez değil. Her odak uzaklığında f/1.8 kullanılabilmesi de cabası. Parfokal yani bir kere bir nesneye odakladığınızda zoom yapınca odağın değişmediği türden bir lens ama bu özellik adaptörle kullanılan lenslerin çoğunda geçerli olamıyor. Az da olsa kayma oluyor. Sonuçta bir TV lensi olduğu için f/1.8’de görüntüsünde karakteristik bir solukluk ve maviye kayma ve parlamalar var. Bu maviye kaymanın kızılötesi filtre ile kısmen düzelebileceğini düşünüyorum ama tamamıyla bilgisayarda işleyerek yani beyaz ayarı ve renk düzenlemesi ile de halledilmesi mümkün. Fotoğraf çekiminde ise her zaman güzel sonuç vermiyor. Huyuna suyuna biraz alışırsanız özellikle de düşük ışıklı ortam için kullanılabilir ve güzel sonuçlar veren bir lens. F/5.6 gibi değerlerde ise çok daha başarılı.

Cfj1
Tüm C lensler arasında genel performansından ve esnekliğinden en memnun kaldığım lens bu aslında ve GH4 üzerinde sürekli takılı durmakta. Diğer zoom lenslerde belirtilen değerlerin bazıları kulllanılamıyor. Yani 12.5-75mm diyen bir lensin bazen sadece 25-50 arasını kullanabiliyorsunuz. Bu lens ise en geniş aralığı kullanmanıza izin veriyor ve vignet yaptığı aralıklarda ise sonuç (eğer canlı zoom yapmıyorsanız) çok kötü değil. Hatta, yaptığı vignette aslında çekim sonrasında bilgisayarda yapay olarak eklenen vignette’e çok yakın. İstenmiyorsa da %105 ya da %110’luk bir büyütme ile kaybolabiliyor. Bunun nedeni de 1″ algılayıcılar için tasarlanmış olması. Yani BMPCC üzerinde kullanılabilecek en yerinde zoom lenslerden biri.

c2

Fujinon, f/1,8@1,8

Videolardan da göreceğiniz üzere, açık diyaframda soluk bir havası varken biraz kapanınca daha güzel oluyor. Biraz renk çalışması gerektiren bir lens ve vignette’i kabul edilebilir düzeyde.

İlgili ek linkler:

Fujinon-TV Zoom C-Mount Lens


Computar 8-48mm, f/1.2 (H6Z0812)

1/2″, parfokal, ~60USD ile 275 dolar arası

http://www.bhphotovideo.com/c/product/889128-REG/computar_H6Z0812_1_2_8_to.html

Henüz tam deneyemediğim bir lens. f/5,6 civarında başarılı, aşağıdaki videolarda olduğu gibi gereksiz tam açık diyaframda da soluk ve parlamalı olduğunu görüyorum. Kalın kökü nedeniyle mevcut adaptör halkalarına girmiyor fakat kökünü çıkarınca olacağını gördüm.

Computar_8-48mm_1.2_m4_3_C_mount_Parfocal_Infinity_focus_Panasonic_GH2_GH3___04G_5_big

Yazın vakit olursa üzerinde çalışacağım. Güzel ve sağlam metal bir lens. 1/2″ olduğu için ETC ya da 4K çekimine uygun olacaktır.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mod videosu: Yapan kişi bu işlem için 40 Euro istiyor. Aşağıda web sayfasını veriyorum. Ben daha basit bir mod ile deneyeceğim.

http://www.adrianololli.com/listino.asp?CAT=FOT&SUB=I

Aynı lensin Cosmicar marka olanı:

Bu lens değişiklik yapılınca GoPro üzerinde de güzel sonuç vermekte. Yüksek kırpma nedeniyle vignetteler yok olduğu için son derece keskin bir lens olmuş.

http://www.goprogadgets.co.uk/?product=computar-12%E2%80%B3-8-48mm-f1-2-6x-zoom-c-mount-lens

1/2″ 8 – 48mm 6X Zoom

Ek linkler:

http://www.escadtrade.cz/data/mod_eshop/341/mo/down/prospekt-en.pdf
http://www.uniel-denshi.co.jp/CCTV-LENSES/CBC/CBC-ZOOM/CBC-ZOOM-LENSES.html

http://www.personal-view.com/talks/discussion/6498/lens-modifying/p1


Computar 12.5-75mm, f/1.2

2/3″, ~100-~300 USD

Yeni aldığım ve mod bekleyen bir lens daha. Odak aralığının 12.5-75mm olması ve diyaframın da f/1.2 olması dikkatimi çekmişti. BMPCC ile iyi bir ikili olacağını düşünüyorum. Henüz el atamadım.

Aynısının Cosmicar marka olanı:


Rainbow 8x48mm, f/1.0 (H6x8)

1/2″, ~200USD

Bu lensi çok uzun zaman takip ettim ve uygun fiyata düşünce aldım. Bu da aslında mod istiyor. Elimdeki en ince adaptör halkası ile idareten denedim ama belli bir noktadan ötesine odaklamıyor. Yine de f/1.0 gibi bir diyafram aralığı inanılmaz. Her ne kadar bu değeri değil de f/1.2 göreceğim gibi gelse de ve 1/2″ nedeniyle vignette söz konusu olsa da bence edinilebilecek güzel lenslerden biri. Daha hesaplı ve daha düşük diyaframa sahip bir lens elde etmek bugün mümkün değil.

http://tvstreamtimes.co/hd.php?rainbow-zoom-f1-0-8-48mm-c-mount-on-lumix-g3hg1o-71fxcM
http://tvstreamtimes.co/hd.php?rainbow-zoom-f1-0-8-48mm-c-mount-on-lumix-g3jpyTmEcbya0
http://tvstreamtimes.co/hd.php?modified-rainbow-tv-zoom-lens-8-48mm-f1-0-on-gh4-etc-mode-60p-200mbpsnlROXQf8KEk


Tamron 4-12mm, f/1.2 Aspherical IR

1/2″, ~80-85 USD, Link

Bu lens bence elde edilebilecek ve en az sorunla kullanılabilecek lenslerden biri. Hem açısı çok geniş hem de normal bir adaptöre birazcık zorlamayla olsa da oturuyor. 4mm’de iken vignette korkunç ve 10mm’ye dek zoom yapmadıkça kaybolmuyor ama 4K ile kırpmada durum düzeliyor. 4K çekince (10mmx30mm’ye denk gelmekte) ya %180 büyütme yapacaksınız, ya da FHD proje içine 4K görüntüyü oturtacaksınız. İlkinde görüntü daha keskin oluyor. FHD çekerseniz (8.5x26mm), vignette’i yok etmek için %220 büyütme gerekli ve 200 Mbit/s All-I olsa bile bence güzel bir alternatif değil. ETC ile (4K için 23x68mm) daha yerinde bir çözüm olabilir. BMPCC’de ise (11.5×34.5mm) vignette 8-9mm civarı kayboluyor ve gece dahi 800ASA ve 1/50 ile çekim güzel.

Kısacası geniş açı sorununu ortadan kaldırmanın en kısa yolu bu lens denebilir. Biraz balıkgözü bozulması olsa da bunu After Effects (Optics Compensation, FOV=100 ile) veya diğer programlarla düzeltebilirsiniz. Tamron ürünü olduğu için de göreceli olarak bilinen bir marka. En büyük sorunu, çok keskin olmaması. Yine de bence bir BMPCC ya da GH4 kullanıcısının alması gereken ilk lenslerden.


Bu noktadan itibaren anlatacağım lensler ise gerçekten ilginç lensler. Bunları tamamen şamatasına kullanabileceğiniz gibi son derece ciddiye de alabilirsiniz. Bunlar daha çok CCTV vb kameralar için tasarlanmış lensler ve malzeme kalitesi olarak çok da iyi değiller. Ayrıca kullanım açısından da biraz zorlu lensler. Örneğin, odaklama yaparken bazı lenslerde netliği tutturduğunuz noktayı halkanın aynı konumunda yakalayamıyorsunuz. Sanki halkanın bir boşluğu varmış gibi A konumundaki netlikten B konumuna geçip sonra da tekrar A’ya gelmek istediğinizde halka eski konumunda netliği tutturamıyor. Bazılarında diyafram halkası ile netleme halkası ters yerlerde ve hatta birisinde iki halka birarada dönüyorlar. Böylece bedavadan “dönen bokeh” efektine kavuşuyorsunuz diyeceğim ama bu durum odak halkasının da dönmesini gerektirdiği için işe yarar mı bilemiyorum. Ayrıca, bu ucuz lenslerin diyaframları genelde 3 yapraklı ve bu da halkayı her çevirişinizde bokehlerin şekil değiştirmesi demek. Üçgen ya da kare bokeh pek tercihedilen şeyler değildir ama sanatta sınır olmaz.

Bence sadece ve sadece ucuzlukları nedeniyle alınıp el altında bulundurulabilecek lensler bunlar. 100-150 dolara 4-5 tane alıp 14mm, 25mm, 35mm ve 50mm lik set bile dizmek mümkün. C mount lensler bazen inanılmaz fiyat artışları yaşayabiliyorlar ki 5 adedini 7,7 dolara aldığım adaptörleri bile tanesi 4-5 dolara gelmiş durumda. Bence acele edin.


 

Fujian GDS-35, 35mm, f/1.7

~20-25 USD ~20-25 USD

Bence ucuz ve olası en iyi kaliteyi istiyorsanız bu lensi doğrudan alın. Elbette daha büyük format lenslerke kıyaslanmamalı ama sonuçlar inanılmaz derecede iyi. Bu lensin hayran kitlesi de büyük ve hatta üzerine anamorfik adaptör takıp çalışanlar da var. Görüntü kalitesi açısından bunu çok önermem ama kendi haliyle bile son derece yumuşak ve güzel görüntüler veren bir lens. Biraz da odak halkası daha tutarlı olsaydı diyorum ama çekimde çok kurcalamazsanız sorun olmaz.

Anamorfik adaptör ile:

Ek bilgi: http://lenscraze.blogspot.com.tr/2013/11/fujian-tv-lens-gds-35-35-mm-117-c-mount.html


Fujian 25mm, f/1.4

1/2″, ~20 USD

Bu lens yukarıdakine göre daha geniş bir açı ve daha düşük bir diyaframa sahip olsa da aralarında ciddi bir kalite ve kullanım farkı var. Canlı kullanımı zor bir lens. Tünel etkisi bariz ama kırpma ile azalıp kenarlara kayıyor. BMPCC üzerinde ise pek bariz değil ama diyafram kısılmaya başladıkça bokehler dikdörtgenleşmekte. Diyafram halkası önde, odak geride tasarlanmış. Parlamalar yüksek ama basit de olsa bir takke yapabilirsiniz ve o zaman kayboluyorlar. 35mm yanında güzel bir arkadaş olur diyorum. Ben elimdeki 50mm fazlalığı nedeniyle Fujian’ın 50mm’sini almadım ama kullandım ve zaten benzeri özelliklere sahip Porst lensim olduğu için ilgilenmedim ama C mount serisini tamamlamak için bu 50mm’yi de takip etmeyi düşünüyorum.

BMPCC ile:

BMCC ile:

Ek bilgi:
http://lenscraze.blogspot.com.tr/2013/12/tv-lens-25-mm-114-aka-fujian-c-mount.html


CCTV IR 1/2″ C 25mm MP f/1.2

1/2″, ~10 USD
1zem1   fs3-1 hgob2

Bu lens hakkında ne diyeyim bilemiyorum ama gördüğüm en sinir bozucu fakat aynı zamanda en matrak lens. Bu lensi ciddiye alırsanız üzülürsünüz çünkü kullanımı olanaksız derecede zor. İlk elime alıp bir iki denediğimde etmediğim laf kalmadı. Bu lens, yukarıda bahsettiğim, diyaframıyla odak halkası beraber dönen lens. Diyafram geride, odak uç tarafta yapmışlar da, pozlama ayarı korkunç zor çünkü diyaframı döndürürken odaklama da döndüğü için sadece genel ışığa bakıp pozlama ayarı yapmanız, sonra da odaklama yapmanız gerek. Çok da küçük olduğu için eliniz kameranın önüne bile zor uzanıyor. Yine de kullanan kullanıyor ve ilginç ve güzel sonuçlar var. Fakat keskinlik beklemeyin ve hatta film vb çekecekseniz bunu diğer keskin lensleriniz arasına karıştırmayı bile denemeyin derim. Kendi başına bir ekol olarak görün. Üç yaprak diyafram ile üçgen desem değil, daire desem değil türünden bokehleri var. Parlama yüksek, tünel bariz ama kullanan da kullanıyor. Sonuçlara bakın isterseniz.


 

Fujinon 12.5mm, f/1.4, (CF12.5A)

1″, ~50-150 USD

Yeni aldığım ve henüz elime geçmeyen bu lensin birden fazla çeşidi var ve üzerinde HF12.5HA-1B yazanı Machine Version diye geçiyor ve bu model BMPCC üzerinde vignette yapıyor. CF ile başlayan benim aldığım model ise yapmıyor ya da az yapıyor. Gördüğüm kadarıyla BMPCC üzerinde bile son derece keskin sonuçlar verebilen bir lens. Yaklaşık 50 USD ile 130 USD arasında değişen fiyatlara bulmak mümkün ama ucuz olanları genelde HF modeli. Ben CF modelini 45 dolara buldum ve derhal aldım ama şu anda 90 dolar civarı ve ucuzu için biraz aramanız gerekecek. Biraz üzerinde değişiklik yapmak gerekecek sanırım ama zorlu bir işlem değil gibi. 1″ olduğu için ETC modu ya da 4K bile kurtarabilir diye düşünüyorum ve elime geçince burayı güncelleyeceğim.

Aşağıdakiler ise HF12.5HA-1B modeli ile çekilmiş:

Mod işlemi hakkında:
http://www.getdpi.com/forum/4-3rds-cameras/18471-fujinon-12-5mm-f1-4-cf12-5a-modification.html
http://www.getdpi.com/forum/4-3rds-cameras/12689-year-end-topic-1-a.html#post234790


Bu noktadan sonraki lensler ise takipte olduğum ve uygun fiyata düşerse almayı düşündüğüm lensler.

Mil-0838, 8mm, f/3.8 Fisheye Lens

4/3″,  ~75 USD

Açısının genişliği güzel ve keskinliği de fena olmayan bir lens ama hem f/3.8 bunu bir gündüz lensi haline getiriyor, hem de aynı fiyata Tamron 4-12mm, f/1.2 varken bu alınır mı diye de soruyor insan. Bence zamanla fiyatı düşecektir.


Tarcus/Ernitec/Fujinon 25mm f/0.85

200 Euro?

Üç ayrı marka altında bulabildiğim ve pek de ortalarda görülmeyen bir lens. Elbette dikkati çeken nokta f/0.85. Eğer bu değeri değil de gerçek f/1.0’ı bile verse ilginç. Fakat fiyatı yüksek ve biraz aramak lazım gibi. Öte yandan görüntü kalitesi diğer C mountlardan da çok farklı değil. Bu nedenle sadece uygun fiyata denk gelirse denemek lazım.


Olympus BCL-0980, 9mm, f/8, Bodycap Lens

~85 USD
olympus_15mm_f8_bodycap-550x354
Bu çok ilginç bir lens. Aslında aynen kamera gövdesindeki lens yuvasını kapatmak için kullanılan gövde kapakları (body cap) şeklinde tasarlanmış ve sabit f/8 diyaframa sahip bir lens. DXOMark bakımından “dünyanın en kötü lensi” diye adlandırılmasına karşın, lomography türünden yani basit lenslerle çalışmayı tercih ediyorsanız ve daha da önemlisi olabildiğince geniş açıya gereksiniminiz varsa bu lensi tercih edebilirsiniz. Sonuçta her lens keskin olacak diye bir zorunluluk yok. İsterseniz bu lens ile stüdyo ortamında klip ya da reklam vb çekmenizi engelleyen bir şey de yok. Ayrıca çıktığında 50 dolara satılmasına karşın bugün 80 dolara çıkmasının arkasında da bu yoğun ilgi olsa gerek diyorum. Geleceğin Helioslarından biri olabilir bu lens. Fakat, netlik ayarı için konulan sürgünün kullanımı biraz aykırı ve zor gelebilir. Öncelikle videolarını izleyelim:

Bu lensten bir adet sipariş verdim ve sonra iptal ettim; sonra bir kez daha verdim ve yine iptal ettim. Tamron 4-12mm gibi aynı fiyata edinebileceğiniz çok daha verimli bir lens varken bunun genişliğine gereksinim olmadığını düşünüyorum. Boyut açısından muazzam bir avantajı var ve bunu taktığınız bir BMPCC hemen her cebe girecektir artık. Öte yandan elinizde Lumix 14mm f/2.5 ya da 20mm f/1.7 gibi bir pancake lens varsa bu lensten daha kalın olmalarına karşın çok da büyük boyut derdi yaratmadan kamera kullanımı mümkün. Öyleyse bu lensin tek avantajı (lomography tutkusu hariç) geniş açısı oluyor ki bu da sabit f/8 yüzünden ancak ve ancak çok bol ışıklı ortamlarda ya da sadece gündüz dış mekanda kullanılabilir demek. Geniş dış mekan çekimlerinde ve özel görüntüsünün meraklılarınca kullanılabileceğini düşünüyorum. Ben fiyatının daha erişilebilir bir noktaya gelmesi için bekleyeceğim.


Canon 17-102, f/2 – (V6x17)

1″,  50 USD, 350TL ???

Bu lensin hiçbir ayarlama gerektirmeden yani sorunsuz çalıştığı söylenmekte. Öte yandan aynı lensin adaptör halkası yüzünden odaklama yapamadığını söyleyenler de var. Aralığının geniş olması güzel. BMPCC üzerinde 50×290 gibi muazzam bir aralığa denk geliyor. Zoom Cmount lensler biraz ilginçler. Bunlar aslında TV kameraları için tasarlandığı için kademesiz diyafram ve parfokal olmak gibi güzel özellikleri var. Elimde buna denk lens olduğu için takiple yetiniyorum.

Aşağıdaki videoda 1. dak’dan sonra

Bu da Canon 18-108, f/2.5:

http://lenscraze.blogspot.com.tr/2014/07/canon-tv-zoom-lens-v6x17-17-102-mm-120.html


Mod Bekleyenler

Cosmicar/Pentax 8.5mm f/1,5 (C815B)

2/3″,

Benimkinin üstünde 815-P yazıyor ama C815B modeli olduğunu sanıyorum. Merakla aldım ama fiziksel uyumsuzluk yüzünden yazın işleyeceğim. Tipik bir C mount lens ve parlama yapıyor ama bokehleri daha sağlam ve diyaframı f/2.8 ve üstünde daha keskin sonuç vereceğine eminim.

Flicker sayfası:

Dönerman...Falafelrollo..mhh @f5.6 and cropped with the cam
2015-06-12 02-32-36 Cosmicar 8.5mm f1.5 This one, not surprisingly, vignettes … Flickr - Photo Sharing! - Waterfox
Aynı lensin mod sonrası görünümü

 

Uzun ve kalabalık bir yazı oldu ama bölmek istemedim. Umarım işinize yarar. Sizlerin de C mount maceraları ve yorumları varsa paylaşabilirsiniz.

Reklamlar

C Mount lensler…” için 13 yorum

  1. bloğunuzu ilgi ile takip ediyorum. filmfabrikası foruma kayıt oldum ancak. 1 haftaya yakın oldu hala aktivasyon yapılmadı. forum yetkililerini de ulaşamıyorum. siz forumu aktif olarak kullanıyorsunuz sizden ricam yetkili arkadaşlara durumu iletebilir misiniz? kullanıcı adım ericdraven kayıt olduğum mail: akif_okur@hotmail.com teşekkür ederim, iyi çalışmalar.

    1. Rica ederim. Bu aralar sanırım forum yöneticileri tatilde. Aslında ben de uzaklardayım. Genelde moderasyon işlemleri biraz yavaş oluyor sanırım. Ben bu mesajınızı Kezzap’a ileteyim. Teşekkür ederim.

  2. anlıyorum. peki rica etsme mail adresi yada telefonunuzu alabilir miyim. size her mesaj yazmaya çalıştığım da buraya girip bu konuyu bulmam gerekiyor. tşkler, iyi akşamlar 🙂

  3. Merhaba,

    Tamron 4-12 lensi çok beğendim. EOS-M makinede 3x raw modunda çekim yapacağım, tam aradığım geniş açı lens. 1.6 çarpan ve 3x mod devreye girince köşelerde kararma dahi olmayacağını ön görüyorum. Sormak istediğim ebay ve amazondan daha önce alış veriş yaptım fakat sizin verdiğiniz link olan BH photo’dan alış veriş hiç yapmadım, Türkiye’ye gelme konusunda sıkıntı olur mu sormak istedim.

    İyi çalışmalar dilerim.

    1. Ben BH Photo üzerinden devamlı alışveriş yapıyorum ama hatırladığım kadarıyla bugüne dek Türkiye adresine hiç bir şey getirtmemişim ya da sadece kart vb küçük şey getirtmişim. Bunlarda bir sorun olmadı. Yine de ABD kökenli yerlerden alışveriş yaparken aslında oralardan birinden getirtseniz çok daha yerinde olur. Tamron güzel lens. Biraz keskinliği düşük geliyor bana artık ama son derece pratik bir lens. 3x ile de yerinde olacaktır ve vignette sorunları ortadan kalkar. Ben bu lensi başka bir yerden getirtmiştim ama adresi aklımda değil şu anda. Orada daha ucuzdu.

  4. Tekrar merhaba,

    Computar 8-48 f/1.2 lensim var. Burada anlattığınız gibi kalın arka kökünü çıkarınca sonsuza netlemede sorun çıkmadan EOS M üzerinde kullanıyorum. Uygun sayılabilecek bir fiyata Rainbow 8-48 f/1.0 buldum. Computar varken gereksiz mi olur yoksa f/1.0’a inebilecek bir lens düşük ışıkta hayat kurtarır mı merak ediyorum (f/1.2’ye nazaran). Odak uzaklıkları da aynı. İkisini de kullanan birisi olarak sizin tecrübenizi merak ediyorum.

    İyi çalışmalar.

    1. Aralarında kayda değer bir fark yok. Ben uzun süre Rainbow peşinde koştum ama elde edince aldığıım görüntü Computar’dan çok farklı da gelmedi. 1.2 ile 1.0 arasında da bir fark sezilmemekte. Karar size kalmış. Elinizdeki Computar’dan memnunsanız bence risk almanıza gerek yok.

  5. MFT sistem kullanıcısıyım ve ağırlıklı olarak fotoğraf ile ilgileniyorum ama C mount lensler birhayli ilgimi çekiyor yine de. Birçok marka ve model lensi deneme fırsatım oldu ve bunları edinirken bu yazınızdan çokça faydalandım. Deneme fırsatı bulduğum lenslerden biri de Computar 12.5-75 f/1.2’ydi. Siz, bu lensin mod beklediğinini belirtmişsiniz lakin uygun bir adaptör olursa (yazının içinde sizin de belirttiğiniz gibi, lensin kıç kısmının tam oturabileceği), hiç sorun çıkartmadan kullanılabiliyor. Elimdeki 4 farklı adaptörle başarıya ulaşamadım fakat elime hasbelkader geçen, Çin işi, basit bir 25mm lens ile birlikte gelen bir adaptöre -tabiri caiz ise- cuk oturdu lens. Bahsettiğiniz gibi 4/3″ algılayıcı boyutundaki makinelerde biraz hokus pokusa ihtiyaç duyuyor lakin BMPCC’de sorunsuz olarak kullanılabiliyor. Bu tecrübeyi paylaşmak istedim.
    Kolay gelsin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s