BMPCC ve harici bataryalar süre testi

Merhaba

Bir önceki yazımdan sonra bazı gelişmeler oldu ve BMPCC için harici güç çözümleri konusunu biraz genişletmek gerekti. Bugüne dek kullandığım ve elimde bulunan Lipo (Lityum-Polimer) bataryalara ek olarak piyasada yaygın bulunan ve görece hesaplı Kurşun-Asit (Lead-Acid) aküler ile kameranın kullanılıp kullanılamayacağı sorusuna bir cevap arayacağız bu yazıda. Ayrıca BMPCC için elde edilebilecek en hesaplı harici güç seçeneğini de oluşturmaya çalışacağız.

20151217_140521

Kurşun-Asit aküler aslında otomobillerden şarjlı el süpürgelerine, ışıldaklardan telefon santrallerine kadar her yerde kullanılıyorlar ve değişik voltaj ve amper değerlerinde satılmaktalar. Bu akülerin ilk sorunu, bu aşırı yaygınlıktan kaynaklanan ürün çeşitliliği ve bunun ortaya çıkardığı kalite sorunları. Kabaca, ortada 3 tür akü olduğunu söyleyebilirim. No-name (markasız), Yes-name (sadece markalı) ve Ticari Marka aküler.

Kafanız karışmasın diye hemen söyleyeyim. İlki zaten bariz; üzerinde bir marka vb bulundurmayan, Çin üretimi fason aküler. Bunlarda kalite söz konusu değil ve iş şansa kalmış. Aldıktan sonra birinci boşalmanın ardından artık dolmayanını mı istersiniz, işin ortasında sizi yarı yolda bırakıp ölenini mi istersiniz, siz düşünün. Yes-name ise bunun aldatıcı olanı. Yani aslında bir no-name aküyü alıp üzerine vasat bir marka basıp yanına da bir belge/broşür vb ekleyip kaliteli diye satma olayı. Burada iş yine şansa kalmış durumda. Bazı küçük üreticiler görece iyi No-nameleri kullandıkları için daha iyi bir tablo çıkıyor ortaya ama bu markaların ömürleri kısa oluyor ve 1-2 yıl içinde aynısını bulmanız mümkün değil. Son olarak ise üretimini kendisi yapan veya kontrollü olarak yaptıran firmalar var. Aslında her şey artık Çin’de üretiliyor ama üreticilerin bu konudaki titizliği ve yaklaşımı ortaya daha kaliteli ve güvenilir ürünlerin çıkmasını sağlıyor. Bu grupta en bilinen markalar Yuasa ve Panasonic. Bu testte bir adet Yes-Name (One Power 12V 7A) ve bir adet de Yuasa (EWR45-12 12V 7A) aküyü BMPCC ile süre-voltaj testine tutup sonuçları inceleyeceğim. Bunlara ek olarak Anker Astro Pro Gen 2 20000 mAh bataryayı da teste tutup LiPo bataryaların farkını anlamaya çalışacağım.

Bu noktada ufak bir elektrik bilgisi dersi verelim; elektriği bir boruda akan plastik toplardan oluşmuş bir akışkana benzetirsek, Voltaj dediğimiz özellik bu akışın basıncına, Amper dediğimiz değer ise aynı anda bir noktadan geçen topların sayısına denk geliyor diyebiliriz. Yani voltaj düşünce borudaki basınç düşmüştür diyebiliriz. Amper ise elektriğin birim miktarı yani kaç tane top olduğunu gösteriyor denebilir. Sizi elektrik çarptığında çarpan şey aslında amperdir. 10.000V ile çarpılıp bir şey olmayabilirken çok daha düşük ama yüksek amperde bir akıma tutulduğunuzda anında ölebilirsiniz. Bir akü, batarya ya da pilin üzerinde bu iki değer yanyana verilir. Örneğin BMPCC’nin pili üzerinde 7,4V 1200 mAh yazar ve bu da 1200 milamper güç çeken bir alete bu pil 7,4 volt basınçla güç sağlar demektir. Peki, bir alet, yani BMPCC ne kadar güç çeker? Bunu söylemek biraz zor çünkü bu alet boşta (standby), çalışırken (kayıt anında) vb durumlarda farklı güç çeker. Örneğin, BMPCC’nin güç tüketiminin en önemli bileşenlerinden biri LCD ekranın parlaklığı. Ayrıca kameraya takılı elektronik yani otomatik lensler de elektrikli motorlarını kullanarak netlik ve diyafram ayarı yaptıkları için kameranın güç tüketimine katkıda bulunuyorlar. Bu nedenle sabit bir güç tüketiminden bahsetmek zor ama kabaca BMPCC’nin yaklaşık 7-7,5 Watt elektrik yaktığını söylemek mümkün. Yani aslında basit bir LED ampulden bile az elektrik tüketmekte olduğu halde bu elektriği sağlayacak pil, akü ya da batarya konusunda bir sorun var. Bildiğimiz gibi, BMPCC her ne kadar ufak tefek bir görünüm sergilese de bir kamera olarak bir güç tüketim canavarı. Dahili pili EN-EL20‘yi piyasada ya BM ya da Nikon markası altında orjinal olarak ya da yan sanayi yani fason olarak bulmak mümkün.

Öyleyse durum şöyle oluyor; bu kadar elektrik tüketen kameramızın, 1200 amper 7,4 Volt bir pil ile “teoride” 1 saat 10 dakika kadar çalışması gerek. Elbette bu durum tüketimin sabit olmaması nedeniyle pratikte 45-50 dakika civarına düşüyor ve pil eskidikçe bu değerin 30 dakika civarına inmesi de normal. Ayrıca, LCD parlaklığını mecburen %100 yaptığımız durumlarda da tam dolu pilin 37 dakika kadar yettiğine tanık oldum.

BMPCC’yi harici güç ile beslemek isteyenlerin karşısındaki en pratik sorun, bu harici kaynağın kameraya nasıl bağlanacağı. BMPCC üzerinde 12V girişi için bir yuva var. Buraya verilen 12V hem dahili pili şarj etmekte hem de kamerayı beslemekte kullanılıyor. Bu girişe takılması gereken erkek uç 2.35mm x 0.7mm diye geçen türden. Yani elinizde bir kablo varsa ve bunu kameraya takmak için ucuna aşağıdaki bu ölçüdeki uçlardan alıp lehimletmeniz gerekmektedir.

Screen Shot 2015-12-20 at 12.51.22

Lehim ile uğraşmayıp doğrudan şunlardan alıp elinizdeki mevcut ve yaygın bulunan 5.5mm x 2.1mmlik standart güç kablosuna da takabilirsiniz.

Screen Shot 2015-12-20 at 12.49.22

Burada dikkat edilecek iki nokta var. İlki, piyasada yaygın olarak bulunan uçların çoğunun 2.35mm değil de 2.5mm olması. Bu ebattaki uçlar da aslında kameraya giriyor ve yuvaya biraz sıkışarak oturuyor diyorlar. Ben denemedim ama yuvaya tam oturması durumunda bu ebat da kullanılabilir diye düşünüyorum. İkinci nokta ise, bu uçlardan hangisi alırsanız alın, uzun oldukları için kameranın yanından en az 4-5 cmlik bir çıkıntı yaratıyorlar. Bunu kullandığım ilk gün oldukça riskli buldum. Hem yerinden çıkabilir hem de zaten incecik olan kameranın güç pinini kırabilirler. Bu nedenle olabildiğince dikkatli davranılması gereken bu durum için düz değil dirsekli yani dik açı yapan bir çözüm aramaya başladım. Sonra Ebay üzerinde 3 dolara satılan şu kablo ile karşılaşınca tüm dertlerimin dermanını bulmuş oldum.

Screen Shot 2015-12-20 at 12.59.27

Böylece kameraya takılacak kısmı dirsekli ve kabloya hazır takılı olarak gelen bir kablomuz oluyor. Artık diğer uca takacağımız batarya ya da aküye göre bir çözüm yeterli. Bu noktada bir standartlaşma gerektiği ortaya çıkıyor çünkü elimdeki farklı güç kaynakları için ya farkı farklı kablolar yapmak gerekecek, ya da güç kaynaklarımın üzerine standart soketler ekleyip kablolarımı istediğim anda istediğime takacağım. Ben ikinci yoldan ilerleme kararı aldım ve tüm pil, akü ve bataryalarımın üzerindeki dişi yuvayı standart yapıp elimdeki kabloların erkek uçlarını bunlara takacağım bir sistem tasarladım. Aradaki erkek-dişi bağlantılarını şunlarla yapıyorum.Screen Shot 2015-12-20 at 13.07.05

Evet, böylece bir ucu kameraya giren 1.2 metrelik kablolardan iki tane yaptım ve diğer uçları rahatlıkla farklı akü ve bataryalara takabiliyorum. Kablo sorununu böylece çözdükten sonra akü incelemesine geçebiliriz.

Kurşun-Asit akülerin bir özelliği var ki bu nedenle aslında bu akülerin profesyonel kamera vb ekipmanla pek kullanılmaması gerek. Bu aküler sürekli düşen bir performans sergiliyorlar ve tam olarak hangi noktada yetersiz hale gelecekleri belli değil. Bu nedenle kameralar üzerinde size belli süre tam performans verecek LiPo batarya ve piller kullanılıyor. Acaba Kurşun-Asit aküler ile BMPCC için ucuz ve güvenilir ve güç çözümü ortaya konabilir mi? Öncelikle bir maliyet ve kullanım analizi yapalım.

Biraz incelemeden sonra bana gereken akü türünün 12V 7Ah güçte olması gerektiğine karar verdim. Aslında 12V ve 2Ah yazan aküler de kullanılabilir ama yaptığım hesaba göre bunların performansı çok da iyi değil. Oysa bize set ortamında sorunsuz iş görecek, tercihen tam gün çalışmamızı sağlayacak yani bir tanesi 8 saat civarı gidebilecek bir çözüm lazım. Eğer tek akü ve tek şarj ile 8 saat sürekli enerji alabilirsek, yetmediğinde en fazla bir akü daha alarak buna bir 8 saat daha eklemek mümkün. Bu arada da ilk aküyü şarj etmek mümkün olursa ortaya sorunsuz bir sistem çıkacak. Tek akü ile kamera beslenirken diğeri sabit bir noktada şarjda durabilir. Hatta çok gerekliyse (ki bana gerekli) 4-5 akü ile sorunsuz ve kesintisiz 2-3 gün şebeke geriliminden uzak çalışılabilir. Ayrıca aynı akülerin ses kayıt aleti ve gerekliyse LED ışıkları bile besleyebileceğini düşünürseniz tamamen aküler üzerine kurulu bir “set güç sistemi” tasarlanıp hem şebeke geriliminden bağımsız çalışılabilir hem de setteki en önemli sorunlardan biri olan güvenlik konusunda önemli bir adım atılmış olur. Ben ışık konusunda hala LED’e geçmediğim için şu anda aküleri ışıklandırma için değil, ses sistemi (kayıt aleti ve mikrofon için phantom power, mikser için 12V vb) için düşünmekteyim. Bu nedenle akü sayısını arttırmam gerekti.

Elimde bir arkadaşımın hediye ettiği 2 adet kullanılmamış One Power marka akü var. Bunlara ek olarak biraz eski ama az kullanılmış yani az yıpranmış 2 adet de Yuasa marka aküm var. Hepsi aynı değerde, yani 12V ve 7Ah. Bu değerde bir no-name aküyü 25 TL’den başlayarak alabilirsiniz. Kalitesine göre 100TL’ye kadar çıkıyorlar. Bu noktada sıklıkla atlanan bir nokta var; şarj meselesi. Bu aküler görece güçlü oldukları için (aslında elektrikli motorsikletlerde vb kullanılıyorlar), şarj süreleri de uzun olabiliyor. Oysa bana gereken, en azından boşalma süresine denk bir şarj süresi olması. Eğer 8 saat civarı yeten ve 7 ya da en fazla 8 saatte de şarj olan bir akü bulursam biri boşalırken diğeri dolmuş olarak hazır olacak. Bunun için de akıllı bir şarj aleti aradım ve sonunda Ataba AT-3612 6V-12V 3 Ah Kurşun Asit Akü Şarj Cihazı diye geçen ürünü 50TL altında alarak bu sorunu hallettim. Kendi güvenlik mekanizmalarına sahip olduğu için güzel bir cihaz ve kısa devre koruması vb mevcut. Sıradan adaptörler ile bu aküleri şarj etmeye kalkarsanız hem çok uzun sürer hem de o adaptörler fazla akım yüzünden ısınıp eriyecek duruma gelebilir ve hatta yanabilirler. Şarj işlemini gözönünde veya tehlike arzetmeyecek yerlerde yapın ve kaliteli bir şarj aleti kullanın.

Screen Shot 2015-12-20 at 13.27.31.png

Böylece iki tane No-name akü için 50 TL, şarj cihazı için de 50 TL masrafla toplam 100 TL civarına sorunsuz bir akülü sistem ortaya çıkmış oldu. Aküler daha kaliteli olsun derseniz bu toplam rakam Yes-name için 150 TL, kaliteli marka aküler için ise 200 TL civarı olacaktır.

Peki, performans nasıl? Akü ve bataryaları BMPCC’ye bağladım ve kamerayı açık tutarak kronometre eşliğinde yarım saatte bir voltaj ölçümü yaparak kameranın kapandığı ana dek süren 3 ayrı test yaptım. Sonra da bunları Excel üzerinden basit bir grafiğe döktüm.

One Power Akü Testi

Piyasada pek bulunmuyor ve tek bulduğum yerdeki fiyatı 45TL. Aküler yeni olduğu için en uzun performansı bunlardan bekliyorum. Bu aküler ile BMPCC’yi en düşük enerji tüketiminde kullanmaya çalıştım. Pili çıkardım çünkü bu süreçte pilin aküden şarj almasını istemedim. LCD parlaklığını en düşüğe getirdim. Kamera üzerine elektronik olmayan bir lens takarak bu tüketimi de devreden çıkardım. Kısacası, kamera sadece bekleme (standby) modunda kapanıncaya dek açık kaldı. Sonuç;

Screen Shot 2015-12-20 at 12.00.43cropped

Kamera tam 6 saat açık kaldıktan sonra testi durdurdum çünkü yatmam gerekiyordu ve testin sonunu göremeyecektim. Ertesi gün aynı noktadan tekrar başlattım. Grafikte 6,5 saat sonraki hafif yükselme akünün bekleme sonrası biraz kendini toplamasından ötürü ama bu bekleme genel performansa etki etmiyor. Akünün ilk okunan değeri 12.64V idi ve 8 saat sonrasında bu 11,53V’ye düşmüştü. Yani 8 saatlik kullanımda 1 Volt eksilme olmuş. Bu noktadan sonra voltaj kaybı hızla artmaya başladı ve 10 saat sonrasında birden 10,39V ve bundan yarım saat sonra da 7,90V’a düştü. Kamera tam 10 saat 32 dakika sonra kendiliğinden kapandı. Bu noktada okuduğum değer 7,00V civarı idi. BMPCC’nin alt çalışma eşiğinin 7V civarında olması gerekiyordu ve bunu doğrulamış oldum. Kısacası, dahili pil mevcut değilken bekleme durumunda yeni bir akü 10 saat kadar gidebiliyor. Bu hedefimiz olan 8 saatin üzerinde.

Sonra bu akünün bitmiş durumundaki voltaj değerini 15 dakika sonra tekrar ölçünce 12V değerine ulaştığını gördüm. Yani bitmiş olan akü bekleyince 12V gibi tam dolu değeri vermekte. Denemek için tekrar kameraya takıp açtım. 10 dakika kadar sonra 7V’a düşüp kamerayı kapattı. Kurşun-Asit akülerin en ilginç özelliklerinden biri de bu; 12V değerini okuduğunuz akü 10 saat de gidebilir, 10 dakika da. Yani okunan voltaj değeri aslında akünün performansını göstermiyor. Aküyü şarj aletine takarak şarj süresini de ölçtüm. 3 saat 15 dakika kadar sonra şarj ışığı yeşile döndü. Yani bu akü BMPCC’yi 9-10 saat besleyebilir ve 3 saat 15 dakikada da yeniden şarj olabilir sonucuna ulaştım. 2 adet akü ile sürekli çalışmak mümkün.

Yuasa Akü Testi

Yuasa bir Amerikan markası ve tüm dünyada akülerinin kalitesiyle bilinmekte. Benim akülerim biraz eski ama iyi durumda. Bugünkü fiyatları 80TL civarı. Bu kez de bu aküleri farklı bir testte kullanmak istedim. Bu test yukarıdaki testten farklı ve bu nedenle iki akü markası aslında bu şekilde kıyaslanmamalı. Bu testte LCD parlaklığını %100’e çıkardım ve kameranın kendi pilini de tam dolu olarak kameraya taktım. Bu durumda olan şu; harici akü ve dahili pil kamerayı beraber besliyorlar ama harici akü çok daha güçlü olduğu için o bitinceye dek dahili pil pek eksilmiyor. Harici akü performanstan düşünce, yani 7V civarına gelince kameraki dahili pilin de yüzdesi azalmaya başlıyor. Test sonuçları:

Screen Shot 2015-12-20 at 12.00.46cropped

Burada farklı bir güç tüketim profili görüyoruz. Yuasa ilk okumada 12,3V veriyordu ve 7,5-8 saat sonra bu performans 9,5V civarına inmişti. Bu noktaya kadar dolu görünen dahili pil de azalmaya başladı. Yani, 8,5 saat boyunca %97-95 civarında duran dahili pil, 9 saat sonra %43 civarına inmişti. Bu da, Yuasa’nın 8 saat civarında kamerayı eksiksiz beslediği anlamına gelmekte. Bu noktadan sonra performans hızla düşmüş ama dahili pil düşüşü yavaşlattığı için süre artmış. Kamera tam 10 saat 45 dakika sonra kapandı. Maksimum tüketim diyebileceğimiz bu durumda bu da çok güzel bir değer. Çekimde sorun olmasını istemiyorsak dahili pili tam dolu olarak kameraya takıp çekim süresince devamlı içinde tutmak en yerinde durum. Kişisel görüşüm dahili pilin 0’a kadar düşmesine izin vermeden çok önce akü değiştirmek gerektiği yönünde. Yani pil %75’in altında düşmeden yeni akü takılmalı ve hatta dahili pil asla ve asla %50’nin altına inmemeli.

Yuasa’yı şarja taktım ve 2,5 saatin altında bir sürede şarj olarak beni şaşırttı. Bu kapasitesinin düşmüş olmasından kaynaklanan bir durum mu yoksa kalitesinin yüksek olmasından mı oldu bilemiyorum ama çok daha kısa sürede şarj oldu. Bu aküleri ses aleti ve phantom power için kullanabilirim diye düşünüyorum.

Bu testte eksik olan bir nokta, BMPCC’nin kayıt durumunda olmaması. Aslında ham mod (RAW) çekimde bu testi yaparak BMPCC’nin en yüksek güç harcamasını ölçmek lazım ama hem SD kart kapasitesi en çok 18 dakika kayıta izin veriyor, hem de sorduğum birisi bana kameranın kayıt modu tüketiminin normal halinden çok da fazla olmadığını söyledi. Demek ki ham kayıtta da olsak çok büyük bir fark olmayacak. Bunu doğrulamak için kameranın güç harcamasını standby ve kayıt durumunda farklı olarak ölçmem lazım ama bunun için voltmetreyi seri bağlamam gerek ve onu hemen yapamadım. Bir ara yapıp bunu da doğrulamayı umuyorum. Şu anda her iki akünün de 8 saat performans vermesi No-name aküler ile 100 TL’lik , daha kaliteli aküler ile 150-200 TL bir yatırım ile gün boyu çekim performansı elde edilebileceği anlamına gelmekte.

Son olarak da daha önce GH4 ile harikalar yaratan ve üzerinde 3 USB (5V) ve bir de 9V-12V çıkış bulunduran, her noktasından kalite akan 20.000Ah’lik bataryam Anker Astro Pro Gen 2‘yi denedim. Ben aldığımda 100 dolar olan bu batarya bugün BMPCC kullanıcılarının sevgilisi olmuş durumda ve şu andaki fiyatı sanırım 125 dolar civarında. Bu batarya ile 3 günlük bir gezide biraz derme çatma da olsa hem GH4’ü besledim hem de 3 kişinin telefonlarını şarj ettik. Bir keresinde de portatif bir hotspot modemin şarjını yaparak dağlarda internet bağlantısı ve harita bilgisi edindik. Şimdi BMPCC ile deneyeceğim. Bu bataryanın üzerinde yazan 20.000Ah aslında aldatıcı. 12V portundan verdiği akım sadece 1500 mAh yani 1,5 amper. Bakalım bunu ne kadar verecek deyip yine tam güç harcama modunda ve dahili pil içeride iken kamerayı çalıştırdım. Sonuç;

Screen Shot 2015-12-20 at 12.00.52cropped

Evet, LiPo bataryanın özelliği hemen görülmekte. Batarya minimal kayıpla son ana dek tam performans çalışıyor ve sonra bir anda devreden çıkıyor. İlk okumada 11,88V veren batarya 11 saat 20 dakika sonra kapandı ve bu andaki okumada 0,12V gibi bir değer vermekte idi. Bundan yarım saat kadar önce 11.8V veren batarya yarım saat içinde dibe vurmuştu. Aslında LiPo bataryaların voltajı asla 0’a düşmez. Belli bir alt sınıra varınca batarya kendini kapatır. Bu nedenle sondaki o değerin 0 olmasının mümkün olmadığını biliyorum. Bu süreçte Anker ‘in üzerindeki LCD’sinde %100 olarak başlayan değer 3 saat sonrasında %75 olmuştu ama kameranın pili hala %95 göstermekte idi. Anker 11 saat 20 dakika sonra kapanınca iş dahili pile düştü ve o da bu noktada %94’ten başladığı değeri 11 saat 57 dakika sonra biterek, yani yaklaşık 40 dakika kamerayı besleyerek işini yaptı. Böylece dahili pilin de yüksek tüketimde iken 40 dakikaya yakın gittiğini doğrulamış oldum. Anker çok uzun gitmemiş olabilir ama 11 saat kesintisiz ve istikrarlı güç sağladı. Şarjı uzun süren bir batarya ve 4-4,5 saatte şarj oluyor. Demek ki Anker ve pil ile toplamda 12 saate varan performans mümkün.

Evet. Bu süreçte aslında bir BMPCC dayanıklılık testi de yapmış oldum çünkü 3 gün boyunca kamera neredeyse günde 18 saat olmak üzere kesintisiz açık kaldı ve farklı voltajlarda beslendi. Narin görünmesine karşın hiçbir sorun yaşamadı. Sanırım bu test ile amatör ve profesyonel kullanıcıların ortak derdi olan harici güç konusunu artık çözmüş oluyoruz. Minimum 100 TL ile sürekli ve güvenilir bir çekim ortamı mümkün.

Hatırlatmak istediğim bazı ek noktalar var. Anker sadece 500 gram iken Kurşun-Asit aküler en az 2,5k ağırlığında. Bu ağırlıkta bir aküyü incecik bir kablo ile kameraya bağlamanın bazı pratik riskleri var. Yukarıda değindiğim dirsekli sokete ek olarak bu kablonun kamerayı zorlamayacak şekilde yani aküye doğrudan gitmeden önce bir ara noktada düğümlenerek kameranın güvenceye alınması zorunlu. Yoksa bu aküyü bir omuz donanımına (shoulder rig) takarsanız ve devrilme/düşme gibi bir durum ortaya çıkarsa kablo kameraya zarar verebilir.

Ayrıca bu akülerin kutupları çıplak olduğu için kabloların oralardan kurtulamaması gerek. Bir kısa devre olursa kameranızın anakartı yanabilir ve bu da çözümü olmayan bir sorun. Bu nedenle akülü sistemim için araya bir sigorta eklemeyi düşünüyorum. Ek olarak, akülerin voltaj durumlarını sürekli gözlemleyebilmek için bu sigortaya ek olarak bir de mini-voltaj devresi ekleyerek kullanışlı ve şık bir akü kutusu yapmayı planlıyorum. Omuz donanımı kullanmadığım için esnek durumlarda BMPCC’yi cebimde taşıdığım Anker ile beslemeye devam edeceğim ama aküler için bele asılan bir taşıma çantası aklıma gelmekte. Fermuarlı ve dış etkenlere karşı korumalı bu çanta boyun ve omuz ağrıları yaratmadan üzerimizde taşınabilmeli. Aküler tripodların ayaklarının ortasında ve tercihen ayaklardan birine sabitlenmiş olarak da kullanılabilir. Zaten normalde setlerde tripod ayaklarına kum torbası vb koyarak sabitliyoruz. 2 adet akünün sabit kamera durumunda bu işi ideal yapacağını düşünüyorum. Bir taşla iki kuş… Kablo da kameranın orta dikmesi hizasından yukarı çıkacağı için kimseye dolaşmaz. Bir yerden 5 TL’ye tam 50 tane kalın kilitli şerit aldım. Bu türden bir şey bulamazsanız normal elektrikçilerde satılan kablo kilitlerinin en kalın ve uzunlarından bulundurarak da aküleri bir yere ya da birbirlerine sabitleyebilirsiniz.

Şimdilik aklıma gelen ek önlemler bunlar. Bundan sonra bu işlemleri GH4, LED ışıklandırma sistemleri vb diğer set ekipmanları için de düşüneceğim. O zaman daha yüksek güçlü (14V-24V) aküler de işin için girebilir. Bir arabanın bagajına doldurup dağ başına götürdüğünüz ekipmanlarınız siz kimseye muhtaç etmeden tam gün çalştırabilmeli.

Umarım artık bu defteri huzurla kapatıp kameralarımızı pil derdi olmadan rahatça kullanabiliriz. Saygılar…

BMPCC ve harici bataryalar süre testi” için 16 yorum

  1. harika bir yazı olmuş teşekkürler… BMPCC almaya bir adım daha yaklaştım.
    geniş açı problemlerini nasıl çözdüğünüzü merak ediyorum. speedbooster kullanıyor musunuz? full framede 16mm denk gelecek bir çözüm önerebilirmisiniz?

    1. Teşekkürler… Geniş açı için elimdeki C mountlar var ama görsel kaliteleri başka lenslerle beraber kullanmaya müsait değil. 8-48mm lensler idare ediyor. Kaliteli ve yeni lenslerden elimde olan en genişler 18-35mm Sigma ve 14mm Lumix ve bunlarla idare ediyorum. 16mm biraz zorlar BMPCC’yi çünkü 5mm civarı lens olanaksız gibi. Bulsanız da vignette ciddi sorun olur. Bulabilirseniz Panasonic 7-14mm var en yakın. Eskilerden Kowa 6mm f/1.4 var ama bulmak zor. Panasonic’e bir bakın derim. Speedbooster aldım ama şu anda olabildiğince kullanmamaya çalışıyoru çünkü az da olsa kalite kaybı yaptığını düşünüyorum. Ama elbette el altında olmazsa olmaz bir SB.

  2. Anker Astro Pro Gen 2 nasıl temin edebilirim site yabancı ve ulke siciminde tr yok ? yardımcı oluranız sevinirim…

    1. Ben yurtdışında iken almıştım. Türkiye’ye gönderim istiyorsanız kendi sitesinden değil de ebay ya da Amazon gibi satıcılar üzerinden şansınızı deneyebilirsiniz. Ebay’e bakın önce derim.

    1. Bu ilginç bir batarya çünkü birebir Anker’ın Astro Pro modelinin klonu resmen. Değerleri de aynı gibi ve 12V/4A veriyor ve çok güzel bir değer. 12V kullanmak yeterli olur ve çok uzun süre gider. Fakat bu alet hem Anker klonu hem de fazla ucuz gibi. Bir bit yeniği var mı diye düşündüm. Bence biraz araştırmalı. Ayrıca Amazon’daki adında da yazım hatası yapılmış (PowerCastle olmalı). Bu gibi ciddiyetsizlikler beni şüphelendirdi. Ama Anker’dan daha güçlü demişler (Anker 20.000mAh iken bu 26.000mAh diyor.) Bunları düşünün derim. Alır ve denerseniz biz de sizden öğreniriz sonucunu. Kolay gelsin.

    1. Normal ve yeterli bir akü. Yanılmıyorsam bu arkadaş zaten FlmFabrikası’ndaki tartışmamız üzerine almıştı onu. Bu yazıda bahsettiğim değerlere sahip normal bir akü. Ölmemişse yani sağlamsa işinizi görecektir. Kaldı ki akü çok pahalı değil. Kablolar ve şarj cihazı daha önemli.

  3. Fulgura BMCC 4K için almam gereken akü nedir ? Yani türkiyede ucuz değil sanırım ne almam lazım ? alınca direk kameraya takıp kullanabileceğim.

    1. Maalesef BMCC sahibi olmadığım gibi kullandığım bir kamera da değil. Şöyle bir baktım neler olabilir diye ve bazı şeyler çıkıyor ama bu alternatifleri de ben kullanmış ve görmüş değilim yine. Zaten hepsi yurtdışı kaynaklı ürünler ve bulmanız sorun olabilir. O nedenle önerebileceğim bir şey yok. Öte yandan, gerekli parametrelere bakarak benim BMPCC harici bataryası tekniğini aynen kullanmanın da mümkün olacağını düşünüyorum. Yani benim olsaydı öyle denerdim.

    1. Ben şu anda Gh4 ve BMPCC ile çalışıyorum diyebilirim. Gerçi bunlar kendi kameralarım. Bundan başka yazkın zamanda Canon C300 ve çeşitli Sony ve arada bir de denk geldiğinde Arri Amira.

    2. Tavsiye derken amatör içinse, şu anda bence amatör ya da yarı-profesyonel kullanım için BMPCC, GH4 veya Canon 5D Mark iii (raw video olarak) en ideal tercihler. Her birinin artıları ve eksileri var birbirine kıyasla. O nedenle kullanım amacınıza göre en idealini seçmek lazım.

  4. Anker Astro Pro Gen 2’yi Amazon ve Ebay dahil hiçbir yerde bulamıyorum. Zaten ürün markanın kendi sitesinde de çıkmıyor. Benzer örnekleri belirli satış sitelerinde var ama onların da 12v girişi yok gibi duruyor. Nereden bulabilirim başka alternatifi var mı?

    1. Sanırım ürünün yerine yeni seriler çıktı. Takip etmediğim için bilemiyorum ama Anker’in Astro serisinin portatif modelleri var artık geliba. 20.000 mAh yoktur belki ama daha az güçte olan modeller de 12V verdikleri sürece iş görecektir. Diğer markaların 12V veren modellerine de bakmanızı öneririm ama marka veremiyorum. Ben Astro ile normal kuru akü ile devam ediyorum. Biri portatif işlerde diğeri de daha uzun süreli işlerde ideal şu anda. Portatif için yeni bir ürüne denk gelirsem buraya eklerim. Kolay gelsin.

Bir Cevap Yazın

