Kültür Bakanlığı Destekleri ve Örnek Bütçe…

Merhaba,

Amatör ve bağımsız sinema ile ilgili her kişi sanırım bir şekilde bir gün Kültür Bakanlığı’nın verdiği maddi destek uygulamasını merak eder ya da bir şekilde yolu kesişir. Bu uygulama, en azından kağıt üzerinde, amatör sinemacıların beklediği çıkışı yapmaları için gerekli maddi imkanı sağlar gibi gözükmekte. Aklınızda bir film projesi varsa doğru bir yaklaşımla maddi destek elde edip uzun ya da kısa metrajlı projenizi gerçekleştirebilirsiniz gibi gözükmekte.

Bu yazıda iki önemli şeyi paylaşmak istiyorum. İlki, bu konu ile Öteki Sinema üzerinde yayınlanan çok güzel bir inceleme yazısı. Yazıda bu destek projelerinin yakın tarih boyunca değerlendirmesi yapılmış. Kaç projeye ne kadar destek verilmiş ve en önemlisi bu projelerin akıbeti (tamamlanma ve hasılat açısından) ele alınmış. Bu gibi bir makro değerlendirmeyi inceleyince ortaya ilginç soru işaretleri çıkmakta. Eğer bu destek uygulamasına “verilen paranın maddi başarı olarak geri dönmesini beklemek” şeklinde bakarsak, ciddi bir başarısızlık söz konusu. Öte yandan, eğer “burada amaç zaten verilen maddi desteği maddi olarak geri beklemek değil; başka türlü üretilmesi mümkün olamayacak projelere can vermek ve gerçekleşmelerini sağlamak” denirse, bu biten projelerin sanatsal açıdan ne derece başarılı olduğuna bakmalı. O zaman da bu projeleri nasıl izleyebileceğimiz sorunu ortaya çıkıyor. Bir kısmı gösterime girmemiş, bir kısmı ise salonları şöyle bir görüp kaybolmuş bu filmlere bir şekilde ulaşmanın bir yolu olmalı. En azından bakanlık bunları belli aralıklarla ya online ya da hem online hem DVD olarak bastırmalı. Oysa bakanlık her yerde gururla duyurduğu Yılmaz Güney filmleri koleksiyonunu bile izleyiciye ulaştıramıyor. Ben 2-3 yıldır bunu peşinde olduğum halde hala nereden edineceğimi bilemiyorum.

Biten projelere baktığıma aslında aralarında Çoğunluk gibi mütevazi ama bence yerinde ve başarılı olanlarını görüyorum ama gerisi bir muamma. Aralarında gerçekten sanatsal ya da içeriksel olarak güzeller vardır diyorum ki yazıya göre aslında bunların bir kısmı yurtdışı festivallerde başarılı olmuş ama bunlara nasıl erişebiliriz bilemiyorum. Bunlar hakkında bir fikri olan varsa ve buradan paylaşırsa sevinirim.

Diğer bir konu ise bu ve benzeri destek uygulamalarına başvuru sırasında istenen bütçe örneği. Bir çok amatör ya da bağımsız yapımcı/yönetmen daha önce bu tür ciddi bir işe kalkışmadığı için kendisinden istenen örnek bütçeyi nasıl tasarlayacağını, hangi kaleme ne kadar bir rakam yazması gerektiğini bilemiyor. Burada bana sevgili Aykut Topçu’nun hazırlayıp burada paylaşmam için gönderdiği bir bütçe örneği var. Excel formatında hazırlanan bu bütçe örneğini esas alarak siz de kendi projenizi ölçeklendirebilir ve kabaca da olsa bir başlangıç planı yapabilirsiniz. Bu paylaşım için Aykut Topçu’ya herkes adına bir kez daha buradan teşekkür ediyorum.

Aykut Topçu’ya ulaşmak için: yazarlik.tutkudur@gmail.com

Örnek Film Bütçesi Dosyası: 4- Bütçe

(İndirmek için sağ tıklayınız)

Görüşmek üzere…

Kültür Bakanlığı Destekleri ve Örnek Bütçe…” için 11 yorum

  1. Paylaşım umarım faydalı olur. Ancak dosyayı hazırlayan ben degilim, sektörde yer alan ve bu konularda bilgi sahibi bi arkadaştan gelmişti. Bunu belirtmeyi atlamışım… Yazayım da vicdanım rahat olsun 🙂

  2. Sayın fulgura ben size açıkça aklımda olan iki üç şeyi sormak istiyorum. Hazır kısa film senaryom var,elimde set ekipmanım yok, yardım edecek( sözde) arkadaşlarım ücretlerini o ay içerisinde almak istiyorlar. Ben elimi kolumu sallayarak bakanlığa gitsem bana yardımcı olabilirler mi? Kendimi tam anlatamadım ama durum böyle

    1. Hayır. Kesin bilgim yok çünkü hiç bakanlık ile bir işim olmadı ama gördüğüm ve bildiğim kadarıyla bakanlık ancak uzun bir değerlendirme sürecinden sonra size bu desteği veriyor ve bunun için oldukça önemli bir ön hazırlık yapmalıi belge toplamalı ve hatta bazı diğer resmi işlemleri yapmalısınız. Doğrudan ve ani destek diye bir şey söz konusu değil. Sizin durumunuz için maddi destek verecek başka yerler arayın derim. Örneğin bir şirket ya da belediye bu konuda daha hızlı davranabilir. Kolay gelsin.

  3. Hakkari Şehitlerini onurlandırmak amaçlı Kısa bir Film projem var Buget m yok , beni yönlendirecek arkadaşlar arıyorum

Yorum bırakın